حوت 17, 1401 12:05 Asia/Kabul
  • آمادگی حکومت طالبان برای آغاز پروژه «تاپی»
    آمادگی حکومت طالبان برای آغاز پروژه «تاپی»

سخنگوی وزارت معادن و پتروشیمی حکومت طالبان از آمادگی کابل برای آغاز پروژه «تاپی» خبر داد.

خط لوله گاز تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۲۰۷ کیلومتر آن در داخل خاک ترکمنستان است، ۷۷۴ کیلومتر از خاک افغانستان و ۸۲۶ کیلومتر از خاک پاکستان تا هند امتداد دارد.کار احداث خطوط لوله  پروژه تاپی از سال ۲۰۱۸ در افغانستان آغاز شد اما به دلیل جنگ و نا امنی تاکنون از پیشرفت لازم برخوردار نبوده است.

به گزارش رادیو دری، «همایون افغان» سخنگوی وزارت معادن و پتروشیمی حکومت طالبان در افغانستان با اعلام آمادگی این دولت برای آغاز پروژه خط لوله انتقال گاز «تاپی»، اظهار داشت مسائل امنیتی، فنی و حقوقی این پروژه در طرف افغانستان برطرف شده است.

وی افزود درباره چالش‌های موجود برای آغاز این پروژه در دیگر کشورهای عضو تاپی گفت: کشورهای ذی‌ربط مثلاً ترکمنستان، پاکستان و هندوستان، شاید هنوز کارهای فنی و حقوقی پروژه را تکمیل نکرده باشند، به همین دلیل آغاز پروژه تاکنون به تأخیر افتاده است.

«عبداللطیف نظری» معاون وزارت اقتصاد طالبان نیز دراین‌باره می‌گوید از نظر مالی کشورهای دخیل در این پروژه و بانک جهانی باید این پروژه را بیشتر مورد توجه قرار بدهند تا همه ما بتوانیم به اهداف منطقه‌ای دست پیدا کنیم.

پیش از این هیات حاکمه افغانستان و سفیر پیشین پاکستان در کابل از آغاز کار عملی این پروژه در سال 2022 میلادی خبر داده بودند.

«سید مسعود» کارشناس مسائل اقتصادی درباره چرایی عدم آغاز این پروژه می‌گوید تا زمانی که تعاملات سیاسی بین پاکستان و هند حل نشود، تاپی حرکت نمی‌کند، زیرا پاکستان تلاش دارد به جای تاپی، پروژه «تاپ» حرکت کند یعنی ترکمنستان، افغانستان و پاکستان.

پروژه تاپی از ترکمستان آغاز و با گذشتن از خاک افغانستان و پاکستان به هند می‌رسد که با عملی شدن این پروژه، در کنار فراهم شدن زمینه کار برای هزاران نفر، افغانستان سالانه بیش از 400  میلیون دلار از محل ترانزیت به دست خواهد آورد.

طالبان خواستار اجرایی شدن پروژه تاپی شد

کلیدواژه