حوت 17, 1401 16:49 Asia/Kabul
  • ایران دانش فنی و مهندسی خود را به افغانستان منتقل می‌کند
    ایران دانش فنی و مهندسی خود را به افغانستان منتقل می‌کند

رئیس مرکز تجاری دائمی ایران در کابل اعلام کرد هدف اصلی از ایجاد این مرکز انتقال دانش فنی و مهندسی از ایران به افغانستان است.

به گزارش رادیو دری، «سمانه عبداللهی» گفت: برپایی نمایشگاه‌ها بخش کوچکی از فعالیت‌های مرکز تجاری دائمی ایران و افغانستان بوده و هدف اصلی، انتقال دانش فنی و مهندسی را از ایران به افغانستان است.

وی اضافه کرد:  کار نمایشگاهی از ماه دوم سال 1402 بر اساس نیازهای افعانستان آغاز می‌شود.

رئیس مرکز تجاری دائمی ایران در کابل اظهار کرد: ما علاوه بر این که کالاهای مورد نیاز را به افغانستان می آوریم، دانش فنی و مهندسی و صنایع وابسته به گروه‌های کالا را نیز منتقل می کنیم تا زمینه کار و اشتغال برای جوانان افغانستانی در حوزه هایی همچون  طلا و جواهرات، سنگ‌های قیمتی و کشاورزی فراهم شود.

عبداللهی افزود: سالانه 200 هزار دانشجو را می‌پذیریم و متقابلاً می‌توانیم بر اساس نیازهای افغانستان استادانی را برای آموزش اعزام کنیم.

وی با اشاره به محدودیت های آموزش و تحصیل برای زنان افغانستان نیز گفت: بر اساس مذاکرات با وزرای حکومت کنونی کابل، تلاش می‌شود تا آموزش از راه دور برای زنان افغانستان فراهم شود تا آنها از تحصیل عقب نمانند؛ کارهای مقدماتی این طرح انجام شده، تفاهم بین دو طرف صورت گرفته و قرار است به زودی اجرایی شود.

این فعال تجاری ایرانی همچنین با تاکید بر حمایت از اشتغال زنان بی سرپرست افغان اضافه کرد: ما به آنها مواد اولیه می‌دهیم تا بتوانند در خانه و یا کارگاه‌های کوچک خودشان تولید کنند و این تولیدات می‌تواند تا سطح صادرات به کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه ارتقا یابد.

عبداللهی همچنین گفت: در آینده نزدیک نمایندگی‌های مرکز تجاری دائمی ایران  در ولایت‌های هرات، بلخ، ننگرهار و بامیان نیز گشایش خواهد یافت.

ایجاد مرکز تجاری ایران در افغانستان گام مثبتی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی دو کشور است

استقبال طالبان از ایجاد مرکز تجاری ایران در کابل

مرکز تجاری ایران درکابل؛ کمک به‌توسعه افغانستان با رویکرد صادرات

کلیدواژه