حوت 19, 1401 15:29 Asia/Kabul
  • توافقات تازه پاکستان و طالبان بر سر مسایل مرزی
    توافقات تازه پاکستان و طالبان بر سر مسایل مرزی

هیات نمایندگان طالبان و دولت پاکستان در دور جدید گفت و گوهای مرزی به توافقات تازه ای دست یافتند.

به  گزارش رادیو دری؛ مقام‌های طالبان و پاکستان در نشست کمیته مدیریت مرزهای دو کشور بر تلاش‌های مشترک به منظور جلوگیری از حمل مخفیانه شکر و پرتقال به افغانستان و قاچاق کالا به پاکستان از طریق باربران کودک توافق کردند.

نمایندگان طالبان و دولت پاکستان همچنین بر جلوگیری از گسترش اختلافات مرزی در منطقه تورخم و بسته ‌شدن ناگهانی مرز و نیز تسهیل تجارت و ترانزیت دوجانبه تاکید کردند.

با این حال در این نشست طرف پاکستانی با درخواست نمایندگان طالبان افغانستان برای عبور بدون ویزای برخی همراهانِ بیماران یا رانندگان موافقت نکرد و موضوع را به بررسی بیشتر با مقامات دولت اسلام آباد موکول کرد.

مقام‌های طالبان در این نشست از هیأت پاکستان خواسته بودند تا در مواقع اضطراری با عبور بدون ویزای برخی از بیماران، رانندگان موترهای باربری و مهاجران همکاری کنند.

  طالبان همچنین از طرف پاکستانی خواست به مشکلات رانندگان خودروهای باربری افغانستان و مهاجرانی که از سالیان دور در پاکستان زندگی می‌کنند و به دلیل نداشتن مدارک هویتی با مشکل رفت وآمد بین دو کشور رو به رو هستند، رسیدگی کند.

 اخیرا تنش‌های مرزی میان طالبان و‌ پاکستان افزایش یافته است.

گذرگاه تورخم یکی از راه‌های مهم تجاری با پاکستان به شمار می‌رود که روزانه هزاران نفر در این منطقه مرزی تردد می‌کنند.

این گذرگاه نزدیک به سه هفته پیش از سوی طالبان به‌دلیل آنچه که وعده‌شکنی پاکستان خوانده شده بود بسته و پس از نزدیک به یک هفته بازگشایی شد.

استقبال از بازگشایی مرز تورخم

بسته شدن تورخم، تاجران را در مرز افغانستان و پاکستان سرگردان کرده است

کلیدواژه