قوس 23, 1395 18:48 Asia/Kabul

وحید مژده گفت " شرط طالبان برای مذاکره ، اعلام تاریخ خروج نیروهای خارجی از افغانستان است و رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم اگر می خواهد طولانی ترین جنگ تاریخ این کشور را در افغانستان به پایان برساند باید راه مذاکره را در پیش بگیرد.

وحید مژده ،کارشناس و فعال سیاسی با بیان اینکه مذاکره مستقیم با امریکا موقف تازه طالبان نیست تاکید کرد " آنها بارها تاکید کردند و گفتند که مشکل شان با ایالات متحده آمریکا و ناتو هست.

وحید مژده در مصاحبه با رادیو دری گفت " شرط طالبان برای مذاکره ، اعلام  تاریخ خروج نیروهای خارجی از افغانستان همراه با ضمانت بین المللی است.

به باور وی ؛ آمریکاییها درصدد تغییر سیاستهای خود در افغانستان هستند زیرا اخیرا دیدارهای متعدد با  طالبان در قطر داشتند.

مژده افزود "در آخرین مرحله گروهی شش نفره  در قطر با مقامات طالبان گفتگو کردند و وقتی به کابل برگشتند سفارت آمریکا آنها را دعوت کرد تا  نظریات طالبان را تشریح نمایند  که این امر نشان می دهد آمریکا هم درصدد تغییر سیاستهای خود هست .

کارشناس و فعال سیاسی اظهار داشت "علت عدم حضور طالبان در گفتگوهای چهار جانبه این بود که  در این مذاکرات چهار کشور شرکت داشتند وطالبان می گوید مشکل اصلی ما با آمریکا هست .

مژده با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا تصریح نمود " جناب اوباما با صراحت گفت که ما با تمام تلاش خود نتوانستیم طالبان را از افغانستان بیرون کنیم و این اعتراف به شکست، معنای بزرگی دارد.

با باور وی ؛وقتی که آمریکا می گوید  نتوانستیم مشکل را از راه جنگ حل کنیم پس راه دیگر راه صلح و مذاکره هست.

وحید مژده تاکید کرد "رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم اگر می خواهد نسبت به گذشته کاری متفاوت انجام دهد و طولانی ترین جنگ تاریخ این کشور را در افغانستان به پایان برساند باید راه مذاکره را در پیش بگیرد.

وی گفت "دونالد ترامپ اگر بخواهد  بر دوام جنگ پا فشاری کند طبیعی است که این جنگ دوام پیدا خواهد کرد.

 

 

کلیدواژه