حوت 21, 1401 16:50 Asia/Kabul
  • ثبت 2 هزار بنای تاریخی در افغانستان
    ثبت 2 هزار بنای تاریخی در افغانستان

طالبان اعلام کرد که تاکنون 2 هزار بنای تاریخی در افغانستان به ثبت رسیده و این گروه از تمام میراث فرهنگی حتی در دورتررین نقاط این کشور حفاظت خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، همزمان با تجلیل از روز میراث فرهنگی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ، 260 قلم اثر تاریخی از سوی رئیس باستان شناسی طالبان به موزه ملی افغانستان تحویل داده شد.

مولوی عتیق الله عزیزی معاون فرهنگ وهنر وزارت اطلاعات و فرهنگ طی سخنانی در این مراسم گفت: پس از چهار دهه اخیر، اکنون فرصت مناسب برای سازندگی در بخش های مختلف افغانستان از جمله میراث فرهنگی و حفاظت از آثار باستانی فراهم شده است. 

 وی با بیان اینکه مباحث فرهنگی و کمک های بشردوستانه از سیاست جدا است، افزود: حفاظت از آثار تاریخی حتی در دورترین نقاط کشور در دستور کار قرار دارد و جامعه جهانی باید در این زمینه همکاری کند.

مهاجر فراهی معاون امور انتشارات وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در این مراسم گفت: افغانستان کشور باستانی و گهواره ای از تمدن ها است و آثار  تاریخی بی شماری در این سرزمین وجود دارد.

وی افزود: تاکنون 2 هزار آثار باستانی در افغانستان به ثبت رسیده و هزاران اثر تاریخی دیگر نیز وجود دارد که به مرور باید به ثبت برسد.

فراهی گفت: آثار تاریخی هویت و تاریخ افغانستان و مردم کشور است و وزارت اطلاعات وفرهنگ، در حفاظت آن توجه خاص داشته و اجازه قاچاق آثارباستانی در همکاری با سایر نهاد ها جلوگیری کرده است.

پیش از این نیز سخنگوی طالبان گفته بود که این گروه از میراث فرهنگی افغانستان حفاظت خواهد کرد. 

نجات آثار باستانی افغانستان از خطر فروش

کلیدواژه