متقی: سیاست خارجی طالبان، وارد درگیری‌های جهانی و منطقه‌ای نمی‌شود
(last modified 1402-01-04T08:25:12+00:00 )
حمل 04, 1402 12:55 Asia/Kabul
  • متقی: سیاست خارجی طالبان، وارد درگیری‌های جهانی و منطقه‌ای نمی‌شود
    متقی: سیاست خارجی طالبان، وارد درگیری‌های جهانی و منطقه‌ای نمی‌شود

وزیر امور خارجه طالبان با درج مقاله‌ای در پایگاه خبری الجزیره اعلام کرد: سیاست خارجی طالبان مبتنی بر رویکرد متوازن و مستقل است که از درگیری در رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای جلوگیری کند.

به گزارش رادیو دری؛ امیرخان متقی در این مقاله تصریح کرده است که طالبان معتقد به گفت‌وگو و تبادل‌ نظر هستند و فکر می‌کنند که فرصتی منحصر به فرد برای آغاز نزدیکی بین افغانستان و جهان به وجود آمده است، اما این اقدام باید از هر دو طرف انجام شود.

او با بیان اینکه حساسیت‌های دینی و فرهنگی افغانستان به رویکرد محتاطانه نیاز دارد، از جامعه جهانی خواسته است تا به استقلال افغانستان احترام بگذارند.

وزیر خارجه طالبان اضافه کرده است: هر دولتی که نسبت به این حساسیت‌ها تعادل مناسب را حفظ نکرده باشد، در نهایت با مشکل‌های جدی مواجه شده و این درسی است که تاریخ معاصر ما بارها و بارها بر آن تاکید کرده است.

متقی نوشته است: ما تنوع و تاریخ غنی خود را جشن می‌گیریم و به آن افتخار می‌کنیم و اعتقادی به تحمیل خواست اکثریت بر اقلیت نداریم و از نظر ما، هر شهروند کشور جزء جدایی‌ناپذیر یک کل جمعی است.

 وی تصریح کرده است: ما فرصت‌هایی را برای منافع مشترک و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز براساس اصل برابری و احترام دنبال خواهیم کرد و آماده ایم تا با در نظر گرفتن منافع مشترک، بار دیگر دست تعامل مثبت خود را به‌ سوی جهان دراز کنیم.

این اظهارات متقی در حالی است که ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر گروه طالبان پیش از این در دیدار با شماری از مقامات این گروه گفته بود که او روزی، طالبان را برای جهاد جهانی خواهد فرستاد.

ملاهبت الله: آماده ایم تا بر اساس شریعت اسلام با آمریکا بجنگیم

متقی: طالبان روابط دیپلماتیک با تمام کشورهای جهان دارد

متقی: هیچ کشوری از خاک افغانستان تهدید نمی‌شود

کلیدواژه