حمل 06, 1402 11:49 Asia/Kabul
  • تاکید دیده بان حقوق بشر بر ضرورت بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان
    تاکید دیده بان حقوق بشر بر ضرورت بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان

سازمان دیده بان حقوق بشر بر ضرورت بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، سازمان دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای با اشاره به ادامه تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان، آغاز سال جدید تحصیلی را روز "اندوه دختران نوجوان افغان" توصیف کرد و خواستار تغییر تصمیم طالبان در این خصوص شد.

این سازمان تصریح کرد، بیش از ۵۵۰ روز از تعطیلی مدارس دخترانه و محرومیت دختران افغان از ادامه تحصیل می گذرد و "رژیم زن‌ستیز طالبان"، افغانستان را به تنها کشوری تبدیل کرده است که دختران را از تحصیل در دورۀ متوسطه منع می‌کند.

دیدبان حقوق بشر از طالبان به دلیل وعده های دروغ در بازگشایی مدارس دخترانه و از جامعه بین الملل به دلیل ناتوانی در مجبور کردن این گروه به تجدید نظر در این باره انتقاد کرد.

تصمیم اخیر طالبان در جلوگیری از ادامه تحصیل دختران و ممانعت از ادامه کار زنان در بخش دولتی و خصوصی با واکنش های گسترده بین المللی روبرو شده است.

طالبان پس از کسب قدرت در افغانستان در نیمه اوت 2021، ادامه تحصیل بالاتر از ششم ابتدایی را برای دختران افغان ممنوع کرد. این گروه پس از آن که با انتقادها مواجه شد، تعطیلی مدارس را موقتی اعلام کرد. اما درهای مدارس و همچنین دانشگاه ها به روی دختران بسته مانده اند.

تاکید دیده بان حقوق بشر بر تلاش جهان برای بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان

کلیدواژه