گزارش؛ جنگ طالبان در ولایت غور اعتقادی و ایدئولوژیکی نیست
(last modified Wed, 14 Dec 2016 09:52:34 GMT )
قوس 24, 1395 14:22 Asia/Kabul

مقامهای محلی در ولایت غور در غرب افغانستان تاکید کرده‌اند، جنگ طالبان ولایت غور ایدئولوژی و بر اساس باور و عقاید نبوده و آنان تنها به دلیل اختلافات قومی در برابر یکدیگر و نیروهای دولتی مقاومت می‌کنند.

«عبدالحی خطیبی» سخنگوی والی غور در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری، با بیان این مطلب گفت گروه طالبان در ولایت غور باور به جنگی که دیگران به نام طالب انجام می‌دهند نداشته و از همین ولایت هستند.
وی با بیان اینکه در مقایسه با سایرولایت‌های افغانستان؛ طالبان غور بر اساس باور و اهداف مشترک نمی‌جنگند، گفت: افراد تفنگدار مخالف دولت در برابر یک دیگر نیز سلاح برداشته‌اند.
خطیبی اظهار داشت، طالبان مستقر در غور تنها در برابر اقوام شان که وابسته به دولت هستند، و با آنان مخالفت دارند ایستادگی می‌کنند.
این مقام دولتی در این منطقه‌ی کوهستانی افغانستان تصریح کرد، برخی از افرادی که به دلیل حفاظت از جان و مالشان اسلحه به دست گرفتند گاهی با کارمندان دولتی و پلیس روابط خوبی داشته و همکاری‌هایی بین آنان وجود دارد.
سخنگوی والی غور ضمن تاکید بر اینکه طالبان این ولایت "بومی" هستند و از دیگر بخش‌های افغانستان در بین آنان وجد ندارد، افزود، در بین اعضای گروه طالبان غورو مردم این ولایت حتی نیروهای دولتی پیوندهای قومی و خویشاوندی وجود دارد.

خطیبی اظهار داشت، طالبان ولایت غور به دلیل قدرت‌ نمایی در برابر دیگر اقوام مخالفشان تفنگ برداشتند که این افراد همان افراد مسلح غیر مسئول هستند و اندیشه طالبانی ندارند.
این مقام محلی در غور ، روش جنگ طالبان بومی با دولت را جدا از روش طالبان دیگر ولایت‌ها دانسته‌ افزود، در بعضی از مناطق غور مانند ولسوالی "پسابند" طالبان هلمندی و قندهاری نیزحضور دارند و در دیگر بخش‌های این ولایت همان طالبان بومی در تقابل با دولت افغانستان هستند.
غور بر خلاف دیگر بخش‌های غرب کشور در زمستان هوای سرد دارد و ریزش برف و یخبندان دراین منطقه ، طالبانی را که از این مناطق نباشند مجبور میسازد تا ولایت غور را ترک کنند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.