قوس 24, 1395 15:00 Asia/Kabul

باگذشت بیش از 15 سال از تاسیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان هنوز خیلی‌ها نسبت به عملکرد این کمیسیون ناراضی هستند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،  مسئولان کمیسیون حقوق بشر افغانستان درهرات از روز جهانی حقوق بشر تجلیل کردند.

شرکت‌کنندگان در این نشست تاکید کردند کمیسیون حقوق بشر در این مدت نتوانست اعتماد مردم را به دست آورد و در راستای تامین حقوق مردم کار کند.

مسئولان دفتر حقوق بشر در هرات امسال چند روز با تاخیر از روز جهانی حقوق بشر گرامیداشت به عمل آوردند.

برخی از کارشناسان باانتقاد از عملکرد این کمیسیون گفته‌اند: این اداره طی یک دهه‌ی اخیر که باید به دلیل رسیدگی به حقوق کسانی‌که توسط زورگویان آسیب پذیر شدند کارهای کلانی انجام می‌داد اما هیچ دستاوردی نداشته‌است.

«عبدالقادر رحیمی» رییس این کمیسیون در هرات بر این باوراست که نسبت به 10 سال گذشته تغییرات چشمگیری در وضعیت حقوق بشری نمایان شده‌ است.

رحیمی با تاکید بر اینکه به نسبت فعالیت‌های این اداره بسیاری از مردم غرب افغانستان از حقوق اساسی خود آگاه شدند، افزود: هنوزهم موانع فراوانی فرا روی کارمندان این اداره وجود دارد.

مسئول کمیسیون حقوق بشر هرات اظهار داشت: ناامنی‌ها، چالش عمده‌ ای است که حق دسترسی اقشار مختلف مردم به تعلیم و تربیت، صحت و حقوق اجتماعی آنان را از آنان گرفته و می‌گیرد.

از سوی دیگر کارشناسان مسایل حقوقی بر این باورند که هنوز خیلی از ساکنین کشور در نقاط دوردست از حقوق ابتدایی خود آگاهی ندارند.

«محمدرفیق شهیر» استاد دانشگاه در هرات بر این باور است که کمیسیون حقوق بشر در مدتی‌که ایجاد شده نتوانسته است اعتماد مردم را بخود جلب کند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان فیض احمد محمدی موجود است.

 

کلیدواژه