حمل 15, 1402 09:39 Asia/Kabul
  • مرکز خبرنگاران افغانستان: طرح ثبت نام خبرنگاران زمینه‌ساز فشار است
    مرکز خبرنگاران افغانستان: طرح ثبت نام خبرنگاران زمینه‌ساز فشار است

مرکز خبرنگاران افغانستان طرح طالبان برای ثبت نام خبرنگاران در یک سیستم واحد زیر نظر وزارت اطلاعات و فرهنگ و توزیع کارت خبرنگاری برای آن‌ها را زمینه‌ساز فشار بر خبرنگاران خوانده است.

به گزارش رادیو دری، این مرکز همچنین در اعلامیه‌ای گفته است که طرح یادشده خارج از صلاحیت وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و خلاف روحیه و استقلال کاری خبرنگاران است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان روز یک‌شنبه (۱۳ حمل) در نشستی تصمیم گرفته است که تمام خبرنگاران افغانستان را ثبت و برای آنان کارت توزیع کنند.

در این نشست همچنین گفته شده است که براساس توافق ارگان‌ها، وزارت اطلاعات و فرهنگ به‌عنوان یک ارگان واحدِ مسئول در زمینه‌ی‌ رسانه‌ها شناخته شود و سایر ارگان‌ها نباید بدون آگاهی کمیسیون تخطی رسانه‌ها، در امور مطبوعاتی دخالت کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان طرح توافق ادارات مبنی بر عدم مداخله در امور رسانه‌ها و پیشبرد شکایات از طریق کمیسیون بررسی شکایات و تخلفات رسانه‌ای را یک گام مثبت دانسته و خواستار عملی‌شدن این طرح برمبنای قانون رسانه‌های همگانی شده است.

این درحالی است که براساس یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان، از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، دست‌کم ۳۱۹ مورد خشونت و نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها به ثبت رسیده است که از این میان، ۱۶۰ مورد آن بازداشت خبرنگاران بوده است.

یافته‌های این مرکز همچنین نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی، به‌ویژه اداره‌ی استخبارات طالبان و همچنین وزارت امر به معروف این گروه به شکل مستقیم و غیرمستقیم با بازداشت، تهدید و ترساندن خبرنگاران، روند سرکوب آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان را پیش می‌برند.

طالبان مشخصات تمام خبرنگاران را ثبت می‌کند

کلیدواژه