حمل 16, 1402 08:56 Asia/Kabul
  • ممنوعیت فعالیت زنان افغان در یوناما از طرف حکومت طالبان
    ممنوعیت فعالیت زنان افغان در یوناما از طرف حکومت طالبان

حکومت طالبان، فعالیت زنان این کشور را در هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، ممنوع کرد .

حکومت طالبان افغانستان در ماه دسامبر سال گذشته فعالیت کارکنان زن خارجی و افغان در سازمان‌های مردم‌نهاد را ممنوع کرد اما سازمان ملل از این دستور مستثنی شده بود .

به گزارش رادیو دری ، « استفان دوجاریک » سخنگوی سازمان ملل متحد روز( سه شنبه)  گفت: دفتر «هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان» (یوناما) از مقام‌های حکومت طالبان دستوری مبنی بر ممنوعیت فعالیت کارکنان زن افغان در این نهاد دریافت کرده است.

« استفان دوجاریک »از ممنوعیت فعالیت زنان در دفتر یوناما در افغانستان انتقاد کرد و آن را غیرقابل قبول خوانده است.

«رزا اوتونبایفوا» رئیس یوناما ماه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داد که حکومت طالبان افغانستان ممکن است که فعالیت زنان در این نهاد را نیز ممنوع کند.

گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان از 15 اوت سال 2021 ، ادامه تحصیل بالاتر از ششم ابتدایی را برای دختران افغان ممنوع کرده است . طالبان همچنین چندی پیش از ادامه تحصیل دانشجویان دختر نیز جلوگیری کرد . این اقدامات  طالبان واکنش های داخلی و خارجی را به دنبال داشت. طالبان تاکنون بارها وعده ، اصلاحات و بازگشایی دانشگاه ها و مدارس به روی دختران را داده است. اما این وعده محقق نشده و درخواست برای لغو ممنوعیت تحصیل دختران همچنان ادامه دارد.

طالبان از زمان قدرت گرفتن دوباره، برای کسب مشروعیت بین المللی تلاش می کند. مهمترین خواسته جامعه جهانی از طالبان تشکیل حکومت فراگیر، احترام به حقوق شهروندان ازجمله شناسایی حق کار زنان و تحصیل دختران افغانستان است.

تاکید مقام یوناما بر لزوم بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان

کلیدواژه