حمل 17, 1402 19:12 Asia/Kabul
  • شورای امنیت به جنجال منع کار زنان افغان ورود می‌کند
    شورای امنیت به جنجال منع کار زنان افغان ورود می‌کند

موضوع منع کار کارمندان محلی زن سازمان ملل متحد در افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی می‌شود.

به گزارش رادیو دری، رسانه های جمعی افغانستان امروز اعلام کردند: قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز درباره مساله منع کار کارمندان محلی زن سازمان ملل متحد در افغانستان نشست غیرعلنی برگزار کند و این تصمیم جنجالی را بررسی کند.

همزمان، واکنش‌های گسترده بین المللی به منع کار کارکنان محلی زن سازمان ملل متحد در افغانستان همچنان ادامه دارد.

«آمنه محمد» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفته است که از تصمیم طالبان در مورد ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل «خشمگین» است و آن را «خلاف اعتقادات اسلامی» می‌داند.

وی تاکید کرد کارمندان زن را با کارمندان مرد جایگزین نمی‌کنند و آن‌ها حقوق خود را دریافت خواهند کرد.

 «رزا اوتونبایوا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان نیز گفته است در تاریخ سازمان ملل، هیچ حکومتی، کارمندان زن سازمان ملل را از کار منع نکرده است.

«فضل هادی وزین» عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان هم تاکید کرده است که زن حق دارد با رعایت اصول شرعی و مقررات حاکم در جامعه از حق کار واشتغال خود استفاده کند.

با این همه «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان گفته است این مساله تنها در ولایت ننگرهار به علت برخی از مشکلات به میان آمده است و کارمندان سازمان ملل متحد در ولایت های دیگر با رعایت اصول شرعی به کار‌های‌شان ادامه می‌دهند.

طالبان پس از آن که قدرت را در افغانستان در دست گرفت، محدودیت های زیادی برای زنان ایجاد کرد. این گروه پس از تشکیل دولت موقت، کارکنان زن در بخش های دولتی را به خانه فرستاد و کمی بعد نیز تحصیل دانش آموزان دختر بالاتر از ششم ابتدایی را ممنوع اعلام کرد. منع زنان از کار در بخش غیردولتی داخلی و خارجی و همچنین ممنوعیت ادامه تحصیل دانشجویان دختر نیز آخرین تصمیمات جنجالی طالبان در نقض حقوق زنان بود.

تاکید کمیته جهانی المپیک بر لغو محدودیت زنان افغان

آمنه محمد: زنان افغان در ترس و نگرانی بسر می‌برند

ممنوعیت فعالیت زنان افغان در یوناما از طرف حکومت طالبان

کلیدواژه