حمل 18, 1402 12:27 Asia/Kabul
  • واکنش ترامپ به گزارش کاخ سفید درباره خروج آمریکا از افغانستان
    واکنش ترامپ به گزارش کاخ سفید درباره خروج آمریکا از افغانستان

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به گزارش کاخ سفید درباره نقش دولت وی در آشفتگی خروج از افغانستان، اعلام کرد، بایدن تنها مسئول خروج فجیع آمریکا از افغانستان است.

به گزارش رادیو دری، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز پنجشنبه در شبکه اجتماعی Truth خود نوشت، این احمق‌ها در کاخ سفید که به طور سیتماتیک کشور ما را نابود می‌کنند به رهبری بزرگترین احمق همه آن‌ها، جو بایدن درمانده، بازی اطلاعات نادرست جدید به راه انداخته‌اند، «ترامپ» را به خاطر تسلیم خودشان در افغانستان که با بی‌کفایتی زیاد انجام شد، مقصر می‌دانند. 

ترامپ افزود، من هم مانند سایرین شاهد این فاجعه بودم. دیدم که ابتدا ارتش را خارج کردند، تجهیزات نظامی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار را دادند، اجازه دادند سربازان ما کشته شوند و آمریکایی‌ها را جا گذاشتند. بایدن مسئول است، نه هیچ کس دیگری!

طبق این گزارش، به‌رغم ادعای ترامپ، گمان می‌رود میزان واقعی تجهیزات آمریکا که بعد از خروج آشفته این کشور در افغانستان به جا ماند، کمی بیش از هفت میلیارد دلار باشد که بیشتر آن از نظر فنی متعلق به دولت سابق این کشور است. 

کاخ سفید در گزارش روز پنجشنبه خود به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پرداخت. 

در خلاصه این گزارش آمده است:، «تصمیم‌های رئیس‌جمهور بایدن برای اجرای خروج از افغانستان تا حد زیادی به دلیل شرایط ایجاد شده توسط رئیس‌جمهور ماقبل او محدود شده بود».

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد، وزارت خارجه این کشور تا اواسط ماه آوریل نتایج بررسی نقش خود در خروج واشنگتن  از افغانستان را با کنگره در میان خواهد گذاشت.

روز سه‌شنبه، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت، اگر بلینکن تا روز پنجشنبه اسناد مربوط به خروج آمریکا از افغانستان را ارائه نکند، او را احضار خواهد کرد.

کاخ سفید: دولت ترامپ مقصر خروج افتضاح آمریکا از افغانستان است

کلیدواژه