حمل 19, 1402 17:43 Asia/Kabul
  • درخواست خانواده موسی شاهین از نهادهای حقوق بشری
    درخواست خانواده موسی شاهین از نهادهای حقوق بشری

خانواده موسی شاهین آواز خوان محلی بازداشت شده به دست طالبان، از نهادهای دفاع از حقوق بشر خواستند به وضعیت او توجه کنند.

به گزارش رادیو دری، عبدالوهاب عاصم برادر موسی شاهین گفت: «موسی شاهین آوازخوان محلی قرصک ولایت پنجشیر مدت ۷۵ روز است که در بازداشت گروه طالبان است و در این مدت بر اثر شکنجه روحی و فیزیکی به نارسایی کلیه مواجه شده، سرو صورتش ورم کرده و وضعیتش وخیم است. اما طالبان اجازه معالجه نداده‌اند و به ما هم اجازه تهیه دارو نمی‌دهند.» 

وی افزود در مدتی که برادرش در بازداشت طالبان است مادرش تنها توانسته دو بار او را برای لحظات کوتاهی از پشت شیشه زندان ببیند.

برادر موسی شاهین گفت: «ما از نهادهای حقوق بشر خواهشمندیم که به وضعیت شاهین رسیدگی کنند. از طالبان هم می‌خواهیم که شاهین را رها کنند او مرتکب جرم و جنایتی نشده است. او یک فرد عادی است و به هیچ حزب یا جریانی تعلق ندارد.»

در همین حال شکرالله مشکور عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طالبان خواست تمامی خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی و هنرمندانی را که بازداشت کرده‌اند فورا آزاد سازند.

این عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که هیچ کسی حق بازداشت و زیر فشار قرار دادن فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر را ندارد.

احمد سرمست رییس پیشین انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان کارزاز توییتری را برای آزادی این آواز خوان محلی آغاز کرده است.

نرگس سادات فعال حقوق بشر، مطیع الله ویسا بنیان گذار نهاد آموزشی «راه قلم»، زکریا اصولی و رسول پارسی استادان دانشگاه، مرتضی بهبودی خبرنگار و سید محمد حسینی موسس بنیاد فرهنگی- هنری صدای هموطن کسانی هستند که گفته می شود از چند ماه بدین سو به دست طالبان بازداشت شده اند.

طالبان تاکنون تنها بازداشت مطیع الله ویسا را به طور رسمی تایید کرده‌اند.

طالبان حامی آموزش دختران در افغانستان را بازداشت کرد

کلیدواژه