حمل 20, 1402 16:03 Asia/Kabul
  • وزارت مالیه طالبان: در سال گذشته ۱۹۳ میلیارد افغانی عواید جمع آوری شده است
    وزارت مالیه طالبان: در سال گذشته ۱۹۳ میلیارد افغانی عواید جمع آوری شده است

وزارت مالیه طالبان از افزایش 37 درصدی درآمد این گروه در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که این مقدار از هدف تعیین شده افزایش محسوسی داشته است.

به گزارش رادیو دری، وزارت مالیه طالبان اعلام کرد که در سال گذشته شمسی این وزارت ۱۹۳ میلیارد و ۹۱۲ میلیون افغانی درآمد جمع‌آوری کرده است.

«عبدالمتین سعید»، رییس عمومی گمرکات وزارت مالیه طالبان امروز (یک‌شنبه) در نشست خبری در مرکز رسانه‌های طالبان گفته است که عواید وزارت مالیه در سال ۱۴۰۱ نسبت مدت مشابه در سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۱ هدف تعیین‌شده ریاست عمومی گمرکات، مبلغ ۹۶ میلیارد افغانی بود؛ اما این ریاست ۱۱۱.۵۳ میلیارد افغانی بالاتر از هدف تعیین‌شده درآمد جمع آوری کرده است.

پیش از این وزارت مالیه طالبان اعلام کرده بود که طی ۱۱ ماه سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰۰ میلیارد افغانی درآمد از گمرکات جمع‌آوری کرده است. آماری که امروز منتشر کرده، به این معنا است که ۹۳ میلیارد افغانی طی یک ماه جمع‌آوری شده است.

وزارت مالیه طالبان می‌گوید که در سال ۱۴۰۱، بودجه عادی و عمرانی این وزارت بالغ به ۲۳۹ میلیارد و ۳۷ میلیون افغانی بود که از این میان ۸۱.۶۸ در صد آن مصرف شده است.

این وزارت گفته است که با رعایت اصل پس‌انداز، از ۴۳ میلیارد و ۷۸۹ میلیون افغانی کسر بودجه، جلوگیری کرده است.

به گفته مسئولان وزارت مالیه طالبان، افغانستان طی یک سال اخیر ۱۷۰.۴۳ میلیارد افغانی صادرات و ۵۹۹.۲۲ میلیارد افغانی واردات داشته است.

افزایش عواید املاک دولتی در افغانستان

کلیدواژه