حمل 23, 1402 13:13 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان متوقف نشده است
    سازمان ملل: ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان متوقف نشده است

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی ممنوعیت کار کارمندان زن سازمان ملل از سوی دولت طالبان گفت که ارائه کمک های بشردوستانه در افغانستان متوقف نشده است.

به گزارش رادیو دری، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در خصوص کمک های سازمان ملل به افغانستان گفت که این واقعیت که کارمندان سازمان ملل مجبور شده اند از خانه کار کنند، بر عملیات های توزیع کمک ها تاثیر گذاشته است اما ارائه کمک های بشردوستانه در افغانستان متوقف نشده است.

نمایندگی سازمان ملل با اشاره به دستور طالبان مبنی بر ممنوع شدن کار کارمندان زن این نهاد در بیانیه ای اعلام کرد: با اجرا کردن این ممنوعیت، مقامات طالبان به دنبال مجبور کردن سازمان ملل متحد به انتخاب وحشتناک میان ماندن و ارائه خدمات در حمایت از مردم افغانستان و پایبندی به هنجارها و اصولی که سازمان ملل موظف به حمایت از آنها است، هستند.

این نمایندگی بازبینی عملیات خود در افغانستان را آغاز کرده و از حدود ۳ هزار کارمند زن و مرد خود خواسته است تا ۵ می (۱۵ ثور) در خانه بمانند.

در بیانیه این نمایندگی آمده است که در این مدت، سازمان ملل رایزنی های لازم، تنظیمات عملیاتی مورد نیاز و برنامه ریزی اضطراری برای همه احتمالات را انجام خواهد داد.

سازمان ملل هشدار داد که هرگونه پیامد منفی این بحران برای مردم افغانستان بر عهده مقامات طالبان خواهد بود.

پیش از این، مقامات ارشد سازمان ملل متحد خواستار بازنگری طالبان در تصمیم خود درباره همکاری زنان افغانستان با این نهاد بین المللی شدند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران گفت: تصمیم طالبان برای ممنوع کردن همکاری زنان افغان با سازمان ملل نقض حقوق زنان این کشور است.

وی افزود: این تصمیم تعهدات طالبان در مقابل سازمان ملل را نقض می کند. دبیرکل سازمان ملل تاکید می کند که کارکنان زن، برای عملیات های سازمان ملل ضروری هستند و این تصمیم به میلیون ها افغان که به کمک نیاز دارند صدمه می زند.

 طالبان همزمان با اعلام ممنوعیت کارمندان زن در موسسات داخلی و خارجی اعلام کرده است که کارمندان زن سازمان ملل نیز از این امر مستثنی  نیستند.

سازمان ملل: ممنوعیت کار زنان افغانستان را عملی نمی‌کنیم

کلیدواژه