حمل 23, 1402 18:04 Asia/Kabul
  • ماموران سرویس جاسوسی فرانسه در افغانستان جامانده‌اند
    ماموران سرویس جاسوسی فرانسه در افغانستان جامانده‌اند

نتایج تحقیقات یک رسانه فرانسوی نشان می دهد که هسته اصلی کارمندان سرویس مخفی اطلاعات فرانسه در افغانستان جا مانده اند.

به گزارش رادیو دری، فانوس دریایی رسانه فرانسوی که در مورد روند تخلیه کارمندان محلی این کشور از افغانستان تحقیق کرده، نوشته است  که هسته اصلی کارمندان استخباراتی فرانسه در افغانستان که به نام «شمشاد» فعالیت می‌کرد، پس از روی کار آمدن طالبان نتوانسته اند به پاریس بازگردند.

بر اساس این تحقیق، گروه شمشاد پس از سال ۲۰۱۴ و خروج نیروهای فرانسه از افغانستان تا سال ۲۰۲۰ زیر نظر سرویس مخفی فرانسه (دی‌جی‌اس‌ای) و برای حفظ منافع این کشور مأموریت جمع‌آوری اطلاعات را بر عهده داشته و هر عضو این گروه تا هزار دلار حقوق دریافت کرده‌ است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که اعضای شمشاد در پی سقوط حکومت پیشین افغانستان برای ماه‌ها بدون هیچ حمایتی به حال خودشان رها شده و برخی از آنان با تهدیدات مستقیم روبه‌رو بوده اند.

این گزارش می افزاید: فقط شماری اندک از اعضای این گروه به فرانسه انتقال یافته و برخی به کشورهای ایران و هند مهاجرت کرده و شماری نیز همچنان مخفیانه در افغانستان زندگی می کنند.

این تحقیقات ادعای امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه را رد می کند که در اکتبر سال ۲۰۲۱ از پایان موفق ماموریت تخلیه کارمندان محلی این کشور از افغانستان خبر داده بود.

 فرانسه تا سال ۲۰۱۴ ، ۷۰ هزار نظامی در افغانستان داشت.

سفیر فرانسه: طالبان، برای مدتی در افغانستان می‌مانند

مهاجران افغان در خیابان‌های فرانسه بی سرپناه و سرگردانند

کلیدواژه