حمل 31, 1402 11:58 Asia/Kabul
  • برگزاری نشست سازمان ملل برای بررسی تحولات افغانستان در قطر
    برگزاری نشست سازمان ملل برای بررسی تحولات افغانستان در قطر

سازمان ملل در آینده نزدیک نشستی را در قطر با حضور نمایندگان ویژه کشورهای جهان برای بررسی تحولات افغانستان برگزار می‌کند.

به گزارش رادیو دری، زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده سابق آمریکا برای صلح افغانستان اعلام کرد که قرار است نشستی در مورد بررسی تحولات افغانستان، به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل‌ سازمان ملل‌، در پایتخت قطر برگزار شود.

خلیل‌زاد در رشته‌‌توییتی‌ نوشت که این نشست در تاریخ ۱ می/11ثور با حضور «نمایندگان ویژه کشورهای جهان برای افغانستان» برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرده است: «نقشه راه برای تطبیق با توجه به شرایط کنونی افغانستان، مورد نیاز است. برای تهیه نقشه راه، دبیر کل و فرستادگان باید با طالبان در جریان گفت‌وگوهای خود جلسه داشته باشند. این امر برای تعیین این‌که آیا طالبان همچنان به توافق دوحه متعهد می‌مانند یا خیر و نیز برای اعلام تعهد جامعه بین‌المللی به همکاری با آن‌ها و دیگران روی نقشه‌ راه برای اجرا، مورد نیاز است.»

خلیل‌زاد اضافه کرده است: «نقشه راه باید به موضوع آموزش و اشتغال زنان بپردازد. برای تهیه نقشه راه، دبیر کل و فرستادگان باید با طالبان در جریان گفت‌وگوهای خود جلسه داشته باشند.»

از طرف دیگر آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفته است که این سازمان قصد دارد در روزهای آینده نشستی را ترتیب دهد تا در مورد اعطای «به رسمیت‌شناسی طالبان» گفت‌وگو کند.

او تاکید کرده بود که کشورهای جهان برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در افغانستان باید روی مسأله تعامل و شناسایی رسمی طالبان بحث کنند.

بررسی تحولات افغانستان در پنجمین نشست جهانی امنیت در قطر

کلیدواژه