ثور 06, 1402 16:46 Asia/Kabul
  • پایان نشست وین؛ مخالفان طالبان از مذاکره و مقاومت حمایت کردند
    پایان نشست وین؛ مخالفان طالبان از مذاکره و مقاومت حمایت کردند

فعالان سیاسی افغانستانی مخالف حکومت طالبان در دومین نشست خود در وین بر ضرورت مذاکره با حکومت طالبان و در عین حال حمایت از مقاومت تأکید کردند.

به گزارش رادیو دری؛ دومین نشست چهره های سیاسی افغانستان که روز دوشنبه در شهر وین پایتخت اتریش و با حضور حدود 30 تن از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان آغاز شده بود امروز با صدور قطعنامه ای به پایان رسید.

در قطعنامه پایانی این نشست با اشاره به وضعیت «اسفبار بشری» افغانستان پس از بیست ماه تسلط گروه طالبان آمده است: «وضعیت ناهنجار فعلی، نیازمند گام‌های جدی و عملی برای هماهنگی و انسجام تمامی نیروهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، فعالان مدنی، شخصیت های مستقل، تقویت مقاومت ملی و یافتن راه حل سیاسی برای ثبات افغانستان است.»

اشتراک کنندگان در این نشست گفته اند که گروه طالبان به اعلامیه دور اول این نشست که در آن خواست های بر حق مردم افغانستان ذکر شده بود، «تمکین» نکرده و بر «جنایت و ظلم» خود افزوده اند.

حاضران در نشست وین، مذاکره و راه حل مسالمت آمیز را «بهترین گزینه» برای آینده افغانستان دانسته و درعین حال «از تمامی اشکال مقاومت در برابر طالبان» حمایت و بر گسترش و تقویت آن تأکید کرده اند.

مخالفان حکومت طالبان همچنین با تاکید بر «ایجاد یک چتر واحد ملی» در برابر طالبان، "حذف نظام مند زنان از حوزه عمومی" را مصداق کامل آپارتاید جنسیتی خواندند.

آنان با انتقاد از واکنش جامعه جهانی و خاموشی سازمان ملل متحد در قبال وضعیت زنان و دختران افغانستان و قدردانی و حمایت از مبارزات بر حق دختران و زنان افغان، اظهارات امینه محمد معاون سرمنشی ملل متحد دررابطه با افغانستان را غیرمسوولانه وتوضیحات ارائه شده را نیز ناکافی دانستند.

 امینه محمد چندی قبل از بررسی شناسایی رسمی طالبان در نشست قطر خبر داده بود.

اشتراک کنندگان دومین نشست وین در قطعنامه خود از برگزار کنندگان نشست دوحه که به ابتکار سازمان ملل متحد برگزار می شود، خواستند از هرگونه بحثی که منجر به تداوم سلطه طالبان و پیچیده تر شدن اوضاع افغانستان شود، خودداری کنند.

در این قطعنامه همچنین درباره خطر گسترش تروریسم از افغانستان به سراسر منطقه هشدار داده شده و مبارزه طالبان با تروریستها غیرواقعی خوانده شده است.

این نشست با حضور احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی، رنگین دادفر سپنتا  وزیر  امور خارجه پیشین، زلمی رسول مشاور شورای امنیت ملی پیشین، فوزیه کوفی، شاه‌گل رضایی، شکریه بارکزی و انارکلی هنریار اعضای شورای ملی دولت پیشین، فضل احمد معنوی وزیر عدلیه و نوررحمان اخلاقی وزیر کار و امور اجتماعی در دولت پیشین افغانستان و با اشتراک مجازی شماری از رهبران سیاسی و مقامات پیشین افغانستان، برگزار شده بود.

اولین دور نشست وین سال گذشته میلادی برگزار شد.

دومین نشست مخالفان طالبان در وین آغاز شد

احمد مسعود برای خاتمه جنگ با طالبان شرط گذاشت

کلیدواژه