ثور 07, 1402 15:50 Asia/Kabul
  • موج تازه کرونا در افغانستان؛ بیماران حال وخیم‌تری دارند
    موج تازه کرونا در افغانستان؛ بیماران حال وخیم‌تری دارند

مسؤولان در شفاخانه‌‌ افغان-جاپان/ژاپن از گسترش موج تازه‌ ویروس کرونا در افغانستان خبر می‌دهند و می‌گویند که در این دور، وضعیت مبتلایان وخیم‌تر است.

به گزارش رادیو دری، شیرین‌آغا ناصری مسئول بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیماران کووید۱۹ در شفاخانه‌ افغان-جاپان، به رسانه‌ها گفته است که روزانه تا حدود ۳ درصد مبتلایان در نتیجه‌ این بیماری جان‌ خود را از دست می‌دهند.

او می‌افزاید: «متأسفانه پس از عید آمار مبتلایان در شفاخانه بالا رفته است. روز گذشته حدود ۸۵ تن مراجعه کردند که از این میان، نتیجه‌ [آزمایش] ۲۲ مریض مثبت بوده است. ۶۰ درصد بیمارانی هستند که پیش از این هم مبتلا شده بودند و ۴۰ درصد مریض‌های جدیدند. روزانه حدود ۲ تا ۳ درصد وفیات داریم.»

انعام‌الله رحمتی سرطبیب در بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیماران کووید۱۹ در شفاخانه‌ افغان-جاپان نیز از افزایش مبتلایان به موج تازه‌ کرونا خبر می‌دهد و از بیماران می‌خواهد که توصیه‌ها و اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در نظر بگیرند.

آقای رحمتی می‌افزاید: «سابق ۴ تا ۵ مریض بستری بودند و اکنون تقریباً ۱۰ تا ۱۲ بیمار بستری‌اند. کسانی که مریضند یا سن شان زیاد است، به جاهای مزدحم نروند و واکسین حتمی است که بگیرند.»

این در حالی است که مسئولان در وزارت صحت عامه حکومت طالبان با هشدار از موج تازه‌ ویروس کرونا در افغانستان، می‌گویند که تنها در چهار ماه اخیر ۲۰۲۳، ماهانه تا سه هزار فرد مبتلا به کرونا را ثبت کرده اند.

شرافت زمان امرخیل سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید: «در این سه یا چهار ماه اخیر سال ۲۰۲۳ آمار بالا رفته است. ارقامی که فعلاً نزد ما موجود است، نسبت به سال ۲۰۲۲ هرچند واقعات کم است؛ اما بر اساس آمار ماهانه، ماه گذشته ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ واقعه داشتیم.»

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به تازگی با پخش گزارشی از تطبیق واکسین ضد کرونا برای هفت میلیون تن در افغانستان خبر داده است.

کرونا جان حدود 8 هزار تن را در افغانستان گرفته است

کلیدواژه