قوس 25, 1395 15:59 Asia/Kabul

جشن میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) و هفته وحدت در ولایت بلخ امروز 5 شنبه گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری در این مراسم خجسته که از سوی شورای اخوت اسلامی ولایت بلخ و با حضور جمع کثیری از دانشجویان،طلاب،علمای دینی و سایر اقشار مردم در شهر مزار شریف مرکز این ولایت برگزار شد،سخنرانان بر اهمیت اخوت و همدلی بین همه مسلمانان جهان به ویژه مردم مسلمان افغانستان و پیروان مداهب اسلامی تاکید کردند.

به همین مناسبت عطا محمد نور والی ولایت بلخ نیز با ارسال پیامی به این مراسم ضمن تبریک میلاد نبی مکرم اسلام(ص) ، وحدت و یکپارچگی بین همه ملت اسلامی را در سراسر جهان یک ضرورت اجتناب ناپذیر عنوان کرد .

در این پیام که توسط مولوی حقجو یکی از علمای ولایت بلخ قرائت شد آمده است،وحدت و پذیرش یکدیگر میان مسلمانان اعم از سنی و شیعه در چنین برهه ای از زمان که نفاق و تفرقه بین مسلمانان از سوی دشمنان اسلام و گروههای تروریستی و افراط گرایی، کشورهای اسلامی را در سراسر جهان در آتش جنگ میسوزاند از نیازهای جدی مسلمانان افغانستان است.

والی بلخ در این پیام اظهار امیدواری کرده است که پیروان دو مذهب بزرگ اسلامی یعنی اهل تسنن و تشیع با حفظ روحیه پذیرش یکدیگردر کنار هم،  به رشد و توسعه افغانستان کمک کنند و مصدر خدمات ارزشمندی به دین مبین اسلام گردند.

در این مراسم همچنین مولوی رحمت ا... بزرگ، یکی از مولوی های ولایت بلخ نیز ضمن بیان اینکه گردهم آمدن مذاهب به ویژه علمای شیعه و سنی در کنار یکدیگر برای گرامیداشت این روز فرخنده، افتخاری برای جامعه اسلامی است ، در مورد پیامی که هفته وحدت برای مسلمانان دارد افزود: پیام همفته وحدت این است که ما متحد و متفق هستیم در شرایطی که گروههای افراطی برای تفرقه و ایجاد نفاق در جوامع اسلامی به وجود آمده اند.

وی گفت متاسفانه گروههای وهابی و سلفی که در افغانستان نفوذ پیدا کرده اند با ایجاد مدارس به تبلیغ افکار افراطی خود می پردازند هر چند که علمای افغانستان در تلاشند جلوی فعالیت آنان را بگیرند که البته چند وقت پیش جلوی فعالیت مدرسه احیای سنت در ولایت جوزجان را گرفته شد.

به گفته این عالم دینی ، از نظر سلفیها و وهابی ها حتی برگزاری چنین مراسمی برای بزرگداشت هفته وحدت شرک و کفر محسوب میشود و از نظر آنان برعت است.

وی همچنین در مورد نفوذ و گسترش اعضای گروههای افراطی و سلفی در دانشگاهها و موسسات آموزشی مذهبی در افغانستان هشدار داد و گفت؛این افراد با نفوذ در مداس،مکاتب و دانشگاههای افغانستان سلفی گری و وهابی گری را اشاعه میدهند و این خطر بزرگی برای جامعه افغانستان است.

در این مراسم حجت الاسلام جعفری رئیس شورای علمای شیعه ولایت بلخ نیز با بیان اینکه در هر امتی فرد یا افرادی با توجه به امتیازات ویژه ایی که دارند به عنوان الگو و نمونه مورد تمجید قرار میگیرند با استناد به قران کریم شخصیت پیامبر عظیم الشان اسلام را بهترین و کاملترین الگو و اسوه حسنه برای تمام جوامع بشری به ویژه مسلمانان عنوان کرد .

جعفری ضمن تلاش برای تعمیق اخوت و برادری در بین جامعه اسلامی در مورد معنا و مهوم وحدت گفت،مشترکات بین مسلمانان از جمله خدا،پیامبر،قیامت ،کعبه،قران باید برای دو گروه مذهبی بزرگ اسلامی مورد استفاده بیشتری قرار بگیرد تا به همدلی و اتحاد بیشتر کمک کند.

این عالم دینی نامگذاری هفته وحدت را میراث ارزشمند و گران بهای حضرت امام خمینی (ره) در راستای تحکیم برادری بین مسلمین جهان ذکر کرد با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای، اییچنین تاکید کرد، هر حنجره ای و زبانی که ملل اسلامی در منطقه را علیه یکدیگر تحریک کند حنجره و زبان شیطان است.

مراسم بزرگداشت هفته وحدت و روز 17 ربیع الاول سالروز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) با هماهنگی شورای اخوت اسلامی یک روز زودتر از موعد در شهر مزار شریف برگزار شد.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان حیدری از مزار شریف موجود است.