ثور 10, 1402 14:26 Asia/Kabul

طالبان سخنان وزیر دفاع روسیه درباره حضور گروه‌های مسلح در افغانستان و تهدید آن برای کشورهای آسیای مرکزی را رد کرد.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، ذبیح‌ الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به اظهارات اخیر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه درباره‌ حضور گروه‌های مسلح در افغانستان، از کشورهای منطقه خواسته است که از ورود شهروندان خود به افغانستان که به‌خاطر پیوستن به گروه‌های تروریستی هستند، جلوگیری کنند.

مجاهد امروز (یک‌شنبه) در بیانیه‌ای گفته است که طالبان سخنان شویگو را که گفته گروه‌های مسلح در افغانستان برای کشورهای آسیای مرکزی تهدید هستند، رد می‌کنند.

وی افزوده است که طالبان نه تنها بعد از سال‌ها جنگ، امنیت و ثبات را در افغانستان تأمین کرده، بلکه امنیت و ثبات را در منطقه برای سیاست خارجی اقتصادمحور خود کمک‌کننده می‌داند و «به هیچ صورت نمی‌خواهد که در [منطقه] تهدیدات امنیتی وجود داشته باشد».

سخن‌گوی طالبان گفته است که مقام‌های روسیه باید متوجه باشند که در دو سال گذشته نه تنها از افغانستان تهدید امنیتی علیه کشورهای منطقه و جهان وجود نداشته، بلکه نیروهای این گروه توانسته‌اند که افغانستان را از وجود گروه داعش پاک‌سازی کنند.

او در بیانیه‌ی خود گفته است: «امارت اسلامی به عنوان یک حکومت مسئول اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان بر ضد کشورهای دیگر استفاده شود و از کشورهای دیگر، به‌خصوص از کشورهای منطقه نیز توقع دارد که جلو پیشروی اتباع شان را بگیرد که می‌خواهند برای تخریب‌ به افغانستان وارد شوند.»

سخنگوی طالبان در ادامه گفته است که برخی از حوادث امنیتی اخیر در افغانستان توسط شهروندان برخی کشورهای منطقه صورت گرفته است.

وزیر دفاع روسیه در نشست وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای در دهلی نو گفته است که گروه‌های افراطی مستقر در افغانستان فعالیت‌های‌شان را در کشورهای آسیای مرکزی افزایش داده‌‌اند.

وی افزوده است که احتمال نفوذ سازمان‌های تروریستی مختلف بین‌المللی مانند داعش، القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی که همگی در فدراسیون روسیه ممنوع هستند رو به افزایش است.

نگرانی روسیه از افزایش فعالیت‌ گروه‌های افراطی در افغانستان

کلیدواژه