ثور 11, 1402 12:50 Asia/Kabul
  • افغانستان؛ جزء کشورهای پرخطر از رهگذر امواج مخرب گرما
    افغانستان؛ جزء کشورهای پرخطر از رهگذر امواج مخرب گرما

با گرم شدن کره‌ زمین و افزایش دما، محققان کشورهای آسیب‌پذیر و در تیررس دما را شناسایی کرده‌اند که افغانستان در کنار پایوا، گینه‌نو و آمریکای مرکزی؛ به‌ عنوان کشورهای پرخطر از رهگذر امواج مخرب گرما معرفی شده‌است.

محققان از جدیدترین مدل‌های آب‌وهوایی و داده‌های جمعیت جهانی در تحقیق خود برای گرمایش زمین استفاده کرده‌اند و براین اساس و در گزارش محققان بریتانیایی آمده: «سیاست‌گذاران و دولت‌ها باید برای رویدادهای فراتر از سوابق فعلی آماده شوند، به‌ویژه با روندهای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی که احتمال وقوع افراط در سنجش را افزایش می‌دهد.» 

به گزارش رادیو دری، ساینس آلرت (آگاهی علمی) در گزارشی امروز دوشنبه آورده که علاوه بر افغانستان و دیگر کشورهای نام برده شده، چین و اروپای مرکزی نیز به عنوان مناطق پرخطر تشخیص داده شده‌اند. 

یافته‌های محققان بریتانیایی نشان می‌دهد که تحمل گرمای بالا نه تنها که سبب مرگ انسان‌ها می‌شود، بلکه از نظر کشاورزی نیز می‌تواند ویرانگر باشد و اثرات مخربی مانند افزایش خطر آتش‌سوزی را درپی داشته باشد. 

خبرگزاری افزود: با وجود هشدار از گرمای بی‌پیشینه در روزها و ماه‌های آینده، حکومت طالبان در افغانستان تا الان از آماد‌گی برای مقابله با رویدادهای طبیعی ناشی از گرما، چیزی ارائه نکرده است.

بنابه گفته محققان، امواج گرما به اندازه‌ای شدید است که توسط ابزارهای در دسترس آنان قابل پیش‌بینی نیست.

افغانستان در معرض خطر تبعات تغییرات آب و هوایی

کلیدواژه