ثور 12, 1402 17:52 Asia/Kabul
  • پایان نشست دوحه بدون به رسمیت شناختن طالبان
    پایان نشست دوحه بدون به رسمیت شناختن طالبان

نشست پشت درهای بسته سازمان ملل با موضوع افغانستان امروز سه‌شنبه در دوحه قطر پس از دو روز مذاکرات بدون به رسمیت شناختن حکومت طالبان پایان یافت.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که ریاست این اجلاس را برعهده داشت، با اشاره اینکه قرار است در آینده نیز نشست دیگری برگزار شود، گفت: برای دستیابی به اهدافمان، نمی‌توانیم ارتباط را قطع کنیم، زیرا بسیاری خواستار تعامل موثرتر هستند.

سازمان ملل این نشست را به عنوان تلاش مشترک کشورها و سازمان های بین المللی برای دستیابی به یک موضع واحد در مورد حقوق بشر، حکومت‌، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر در افغانستان توصیف کرده بود.

گوترش، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا احتمال دیدار مستقیم دبیرکل با طالبان وجود دارد، افزود: "هرگاه زمان مناسبی برای انجام این کار باشد، بدیهی است آن را رد نخواهد کرد، اما امروز چنین زمان مناسبی نیست."

دبیرکل سازمان ملل با تاکید اینکه این نهاد همچنان از قدرت خود استفاده خواهد کرد تا بتواند رویکردی روبه جلو و درست را پیش ببرد که مردم افغانستان در اولویت قرار گیرند، گفت: اکثر کارمندان سازمان ملل شهروندان افغانستان هستند و ممنوعیت کار زنان غیرقابل قبول است و زندگی بسیاری را به مخاطره خواهد انداخت.

گوترش همچنین با اشاره اینکه هرگز در برابر این حملات سیستماتیک به زنان و دختران افغان سکوت نخواهند کرد، زیرا این یک نقض بزرگ حقوق اساسی بشر است، افزود: سازمان ملل برای پایبندی به تعهدات خود به مردم افغانستان هرگز عقب نشینی نخواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: اگر آنها (طالبان) آمادگی شنیدن سخنان ما را نداشته باشند و نخواهند موضع ما را در قبال مسائل بدانند، چگونه می توانند به یک راه حل قانع کننده و خوب برسند؟ چراکه تصمیمات یک طرفه نمی تواند نتیجه داشته باشد."

این سخن گوترش در واکنش به سخنان سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر بوده که به آسوشیتدپرس گفته، حکومت جدید افغانستان مذاکرات دوحه را رد کرده است. 

شاهین روز یکشنبه در دوحه با اندرو مک کوبری، مدیر امور افغانستان و پاکستان در وزارت خارجه انگلیس و یو شیائوونگ، فرستاده ویژه چین برای افغانستان دیدار و گفت وگو کرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۲۷ آوریل گذشته با اجماع به قطعنامه ای رای مثبت دادند که اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها ازسوی حکومت طالبان بر زنان افغانستان را محکوم کرده است. بیش از ۹۰ عضو سازمان ملل نیز از قطعنامه پیشنهادی حمایت کردند. 

وزارت خارجه حکومت طالبان هم در واکنش به این قطعنامه در محکومیت این گروه به دلیل ممنوعیت کار زنان در سازمان های بین المللی، این ممنوعیت را "یک امر داخلی" خواند.

 

نگرانی مردم افغانستان از فرایند گفتگوها در نشست دوحه

کلیدواژه