ثور 13, 1402 15:06 Asia/Kabul
  • چین: اولویت ما به رسمیت شناختن طالبان نیست
    چین: اولویت ما به رسمیت شناختن طالبان نیست

نماینده چین در نشست دوحه می گوید کشورش به این زودی‌ها برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد و اولویت پکن کمک به مردم افغانستان است.

به گزارش رادیو دری، یوئه شیائویونگ فرستاده ویژه چین برای افغانستان در سفر دو روزه به قطر و حضور در نشست دوحه اعلام کرد پکن برای شناسایی رسمی طالبان منتظر است تا اطمینان یابد که تعهدات آنها به استفاده نکردن از خاک افغانستان برای حمله به دیگر کشورها عملی خواهد شد.

این دیپلمات چینی گفت: «برای چین اگرچه به رسمیت شناختن طالبان نمی‌تواند به این زودی‌ها اتفاق بیافتد اما این بدان معنا نیست که ما نباید همکاری فعالی با دولت موقت در افغانستان داشته باشیم؛ چون بر این باوریم که این مساله به کمک‌های بشردوستانه مربوط می‌شود.»

وی همچنین تأکید کرد: «مقام‌های کابل باید خود را از گروه‌های تروریستی دور کنند و نگذارند که خاک افغانستان برای حملات علیه دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.»

این دیپلمات چینی ادامه داد: «افغانستان ۲۰ سال است که تحت اشغال خارجی بوده و ما معتقدیم که این یک فرصت برای افغانستان است که نخستین بار آینده خود را به دست بگیرد. ما باید احترام خود را به حق حاکمیت، استقلال و یکپارچگی قلمروی افغانستان نشان دهیم.»

وی همچنین گفت که به باور او هر کشوری باید خود درباره به رسمیت شناختن طالبان افغانستان تصمیم بگیرد و این مسأله‌ای جمعی نیست.

نماینده دولت پکن در نشست دوحه همچنین گفت آمریکا و ناتو که چندین سال افغانستان را تحت اشغال خود داشتند، باید مسؤولیت این مساله را بپذیرند و برای بازسازی این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته فرستاده ویژه چین برای افغانستان، بسیاری از کشورها اکنون این مساله را مطرح می کنند که تحریم‌های یکجانبه و انسداد دارایی‌های افغانستان باید برداشته شود.

کلیدواژه