ثور 17, 1402 09:51 Asia/Kabul

در طول یک سال گذشته، افغانی واحد پول افغانستان ارزش خودش را در برابر سایر ارزهای خارجی حفظ کرده است.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، مسئولان اتحادیه صرافان ولایت هرات می گویند: بااینکه هنوز هم مشکلات زیادی بر سر راه تبادل ارز و قوانین پولی افغانستان وجود دارد، بازهم پول افغانی نسبت به سایر ارزهای کشورهای منطقه طی این مدت توانسته ثبات خود را حفظ کند و از تورم نیز جلوگیری شده است.

رئیس اتحادیه صرافان ولایت هرات از اقداماتی که برای حفظ ارزش پول افغانی در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی از سوی حکومت صورت گرفته به عنوان عامل بازدارنده ریزش ثبات این پول یاد کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی افغانستان باید برای ثبات کاهش بهای ارزهای معتبر جهانی در برابر افغانی در سایر زون های کشور دلار لیلام کند و به اینگونه این روند را تقویت کند.

غلام محمد سهرابی رئیس اتحادیه صرافان زون غرب افغانستان با بیان اینکه پول افغانی هم اکنون یکی از قوی ترین ارزهای کشورهای منطقه محسوب می شود، خاطرنشان کرد: فروش ماهیانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار از سوی بانک مرکزی افغانستان در بازارهای داخلی تاثیر بسزایی در حفظ ارزش پول افغانی داشته است.

از سوی هم شماری از بازاریان ولایت هرات از ثبات ارزش پول افغانی در برابر سایر ارزها ابراز خرسندی کرده و می گویند: تا زمانی که ارزش افغانی در حال نوسان باشد فایده و ضرر دکانداران و فروشندگان مشخص نمی شود و اقلام وارداتی قیمت معینی نخواهد داشت.

آنان هم چنان می گویند: از یک سال گذشته تا کنون به دلیل ثبات پول افغانی در بازارهای جهانی و داخلی خرید و فروش آنان نیز سر و سامان گرفته و خریداران نیز راضی هستند.

شهروندان هرات از مقام های مسئول می خواهند به دلیل کمک به مردم در این شرایط بد اقتصادی بازار ارز و خرید و فروش اسعار را کنترل نمایند.

دلایل بی ثباتی ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی

کلیدواژه