ثور 19, 1402 16:05 Asia/Kabul

مشکلات فراوان اقتصادی و فقر فزاینده در ولایت هرات پای ده ها کودک را به خیابان ها کشانده تا شاید بتوانند کمک خرج زندگی خانواده یشان شوند.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، بخش غم انگیز این داستان تلخ ترک تعلیم و تحصیل شمار زیادی از این کودکان است که اکنون یا دست به تکدی گری می زنند و یا به کارهای شاقه مشغول هستند.

حافظ ابو منصور رئیس اداره کار و امور اجتماعی هرات در این باره گفت: با تاسف که این تعداد از کودکان خیابانی بدون سرپرست و یتیم هستند، و نان آور دیگری ندارند.

وی با اشاره بر اینکه طرح جمع آوری و آموزش این کودکان در دستور کار اداره کار و امور اجتماعی است ، خاطرنشان کرد: از سال گذشته تا کنون این اداره موفق شده است برای تعداد 2200 کودک یتیم و بی سرپرست زمینه های کاری را مساعد کند که این بسنده نیست .

وی تصریح کرد: برای خانواده های این کودکان نیز صنوف فن و حرفه برگزار شده و لوازم کار نیز برای آنان توزیع شده تا بتوانند روی پای خود بایستند و مخارج زندگی شان را تامین کنند.

اما خبر خوش دیگر امضای تفاهم نامه ای بود که با اداره کار و امور اجتماعی امضا شده که از این پس کودکان خیابانی و کودکان کار که توان تداوی بیماری های شان را ندارند توسط داکتران متخصص شفاخانه حوزوی هرات به گونه رایگان درمان شوند.

آصف کبیر معاون اداره صحت عامه ولایت هرات خاطرنشان کرد تا کنون 2020 کودک کار در بخش های مختلف شفاخانه پذیرش و درمان شدند.

این مقام شفاخانه ای در هرات اظهار داشت: هر ماه به تعداد 250 طفل خیابانی که بی سرپرست هستند به کلینیک ها و شفاخانه های دولتی برای درمان مراجعه می کنند.

بر اساس بررسی های اداره کار و امور اجتماعی ولایت هرات بیش از 9 هزار کودک خیابانی در این ولایت حضور دارند.

هشدار سازمان حفاظت از کودکان درباره افزایش کودکان کار در افغانستان

کلیدواژه