کتابی که انتشارش خشم طالبان را برانگیخت
(last modified 1402-02-23T12:06:23+00:00 )
ثور 23, 1402 16:36 Asia/Kabul
  • کتابی که انتشارش خشم طالبان را برانگیخت
    کتابی که انتشارش خشم طالبان را برانگیخت

کتابی که یک پژوهشگر پاکستانی-آمریکایی اخیرا در مورد بازگشت طالبان به قدرت و زندگی خصوصی رهبر طالبان نوشته، خشم حکومت طالبان را برانگیخته است.

به گزارش رادیو دری به نقل از رسانه‌ها، یک پژوهشگر پاکستانی-آمریکایی اخیرا کتابی به نام «بازگشت طالبان؛ افغانستان پس از خروج آمریکا» در مورد بازگشت طالبان به قدرت نوشته و انتشارات دانشگاه ییل آن را منتشر کرده است.

نکاتی از این کتاب در مورد زندگی خصوصی رهبر طالبان، جناح‌های میانه‌رو و تندرو و وابستگی مقام‌های ارشد طالبان به استخبارات پاکستان خشم حکومت طالبان را برانگیخته است.

در این کتاب آمده است: «دو سال پیش ۲۰ روز بعد از ورود نیروهای طالبان به کابل و سقوط حکومت محمد اشرف‌ غنی، حمید فیض رئیس وقت اداره استخبارات ارتش پاکستان -ISI- برای حل و فصل اختلافات داخلی طالبان بر سر تشکیل حکومت و کابینه طالبان به کابل رفت.»

بر اساس گزارش‌ها این سفر برای طالبان گران تمام شد و بسیاری از جمله منتقدین آن‌را نشانه‌ای از نفوذ پاکستان بر طالبان دانستند.

کتاب می‌افزاید: «مقام‌های وزارت خارجه پاکستان به فیض توصیه کردند که در سفارت پاکستان بماند و همه دیدارهایش را همان‌جا با مقام‌های طالبان برگزار کند اما حمید فیض بی‌توجه به این توصیه در هتل سرینا، مشهورترین هتل افغانستان مشاهده شد و در حالی‌که فنجان قهوه در دست داشت به خبرنگاری که هدف سفرش به کابل را پرسیده بود گفت نگران نباشید. همه چیز درست خواهد شد.»

دو ماه بعد حمید فیض در نشست پشت درهای بسته پارلمان در برابر شمار اندکی از سیاستمداران پاکستانی از جمله بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه فعلی قرار گرفت تا به این سئوال انتقادی پاسخ دهد که چرا قبل از تشکیل حکومت طالبان به کابل رفته است.

رییس وقت آی اس آی در دفاع از خود از حضور رئیسان استخبارات چین و آمریکا در کابل سخن می گوید اما سیاستمداران پاکستانی فیض را به دلیل اینکه تنها کسی بود که عکس حضورش در کابل منتشر شد، مورد انتقاد قرار دادند.