ثور 23, 1402 17:45 Asia/Kabul
  • کانادا: مسئولیتی درباره همکاران محلی خود در افغانستان نداریم
    کانادا: مسئولیتی درباره همکاران محلی خود در افغانستان نداریم

دولت کانادا اعلام کرد اوتاوا مسؤولیتی در قبال تهدیدات علیه همکاران محلی سفارت خود در کابل ندارد.

به گزارش رادیو دری، 24 نفر از کارمندان سفارت کانادا در کابل به همراه یک محافظ این سفارت، سپتامبر سال گذشته در ارتباط با آنچه تاخیر غیرمنطقی دولت فدرال کانادا برای انتقالشان به آن کشور عنوان شد، شکایت کرده بودند.

اکنون در پی شکایت این 25 نفر، دولت کانادا درمورد انتقال پیدا نکردن این افراد به آن کشور و تهدید جانی آنان اعلام کرد که نمی‌تواند مسؤولیت انتقال آن‌ها را برعهده بگیرد.

وکلای آنها می‌گویند دولت فدرال کانادا به مسأله انتقال این افراد درحالی بی‌توجه است که جان آنها در افغانستان در خطر است.

اداره مهاجرت کانادا از طریق وکلایش به دادگاه گفته است که هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای رسیدگی به وضعیت پرونده این افراد در چارچوب زمانی مشخص ندارد.

افغان‌های شاکی از عملکرد وزارت مهاجرت کانادا مدعی هستند که گروه طالبان آن‌ها را دائم تهدید می‌کنند و دولت کانادا باید زودتر درمورد وضعیت‌شان تصمیم بگیرد.

دولت فدرال کانادا نیز در مقابل به سندی با امضای شان فریزر وزیر مهاجرت این کشور در 20 سپتامبر سال 2022 استناد می‌کند که در آن آمده است افراد یاد شده در استخدام یک شرکت حقوقی افغان بودند که به صورت عملیاتی در افغانستان فعالیت می‌کردند و درمورد خطراتی که در آنجا وجود داشته است، آگاه بوده‌اند.

دولت کانادا پس از تخلیه بزرگ شهروندان خارجی از افغانستان در اوت سال 2021 تعهد کرد که 40 هزار افغانستانی از جمله کسانی‌ که با نیروها یا سازمان‌های کانادایی در افغانستان کار می‌کردند، فعالان مدنی، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، اعضای گروه‌های اقلیت‌ مذهبی و اقلیت‌ جنسیتی و افرادی را که زندگی‌شان در افغانستان در خطر است، به کانادا انتقال دهد.

از این 40 هزار نفر، بیش از 30 هزار نفر به کانادا انتقال یافته‌اند و دولت کانادا می‌گوید تا آخر سال 2023 به تعهد خود مبنی‌بر انتقال 40 هزار افغان به این کشور عمل خواهد کرد.

کانادا 311 شهروند افغانستان را از پاکستان تخلیه کرد