ثور 25, 1402 15:13 Asia/Kabul
  • اقدام جدید کنگره آمریکا درباره خروج فاجعه‌ بار دولت بایدن از افغانستان
    اقدام جدید کنگره آمریکا درباره خروج فاجعه‌ بار دولت بایدن از افغانستان

کنگره آمریکا در اقدامی تازه درباره اسناد خروج این کشور از افغانستان خواستار مصاحبه های رونویسی شده شده است.

به گزارش رادیو دری، مایکل مک کال  نخستین درخواست مصاحبه‌های رونویسی شده را از جاناتان منوتی، سرپرست پیشین دفتر کارول پرز، معاون سرپرست وزارت امور خارجه امریکا انجام داده است.

مارک ایوانز، مدیر پیشین امور افغانستان در وزارت امور خارجه امریکا، جیمز پی دی هارت، فرمانده پیشین گروه ویژه نیروهای امریکایی در افغانستان، جین هاول، کارمند دفتر امور کنسولی و دانیل اسمیت، سناتور پیشین آن کشور از افرادی‌اند که بازبینی پس از اقدام وزارت امور خارجه ایالات‌متحده در مورد عقب نشینی ایالات‌متحده از افغانستان را رهبری می‌کنند.

وی افزود: «ما از طریق تحقیقات در حال انجام خود به این نتیجه رسیدیم که این پنج نفر اطلاعات مهمی در اختیار دارند».

پیشتر رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تهدید کرده چنانچه «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا از تحویل یک سند محرمانه درباره افغانستان به نهاد قانونگذار خودداری کند به اهانت به کنگره متهم خواهد شد. 

«اهانت به کنگره» فرایندی در قوانین آمریکا است که به موجب آن نهاد قانونگذار می‌تواند یک فرد را مقام را به دلیل عدم تبعیت از رویه‌های قانونی به وزارت دادگستری ارجاع دهد. 

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که بیشتر اعضای آن را نمایندگان حزب جمهوری‌خواه تشکیل می‌دهند در یک ماه گذشته خواستار دریافت اسنادی از دولت بایدن درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شده اما دولت بایدن تا کنون از تحویل دادن این اسناد خودداری کرده است.

هشدار تند کنگره آمریکا به دولت بایدن درباره اسناد محرمانه افغانستان

کلیدواژه