ثور 31, 1402 18:08 Asia/Kabul
  • پناهجویان افغان همکار نیروهای انگلیسی آواره خیابان‌های لندن هستند
    پناهجویان افغان همکار نیروهای انگلیسی آواره خیابان‌های لندن هستند

روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که حدود ۸ هزار نفر از پناهجویان افغانستانی در انگلیس هنوز اسکان نیافته‌اند و بسیاری از آنها حتی با وجود داشتن تحصیلات عالی، شب‌ها را در خیابانها سپری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری به نقل از روزنامه گاردین، بسیاری از شهروندان افغانستان که در این کشور با نیروهای انگلیس همکاری می‌کردند، اکنون پس از انتقال به انگلستان در وضعیت دشواری به‌ سر می‌برند و به دلیل نداشتن سرپناه شب‌ها در خیابان می‌خوابند.

بر اساس گزارش گاردین دولت انگلیس اعلام کرده است که حدود ۹ هزار پناهجوی افغان در این کشور در خانه‌های دائمی اسکان داده شده‌اند، اما ۸ هزار نفر دیگر هنوز اسکان نیافته‌اند.

گاردین زندگی یک پناهجوی افغان را که شب‌ها در خیابان‌های لندن می‌خوابد روایت می‌کند و اضافه می‌کند داستان زندگی این فرد نمونه‌ای از وضعیت زندگی ده‌ها هزار پناهجوی افغان در بریتانیا است که پس از سقوط حکومت جمهوری افغانستان به دست طالبان از افغانستان گریخته‌ و به این کشور پناه آورده‌اند.

 این پناهجوی افغان، محمد صدیقی، ۳۲ ساله، کارمند قراردادی سابق بانک جهانی و اداره توسعه‌ بین‌المللی انگلیس است که پس از فرار از دست طالبان، اکنون در خیابان‌های بیرون ایستگاه ویکتوریا در لندن می‌خوابد.

صدیقی در آغاز ماه می، از هتلی که وزارت کشور هزینه آن را می‌پرداخت، اخراج شد و نتوانست محل اقامت دیگری پیدا کند. او با وجود داشتن تحصیلات عالی و تسلط به زبان انگلیسی، به گاردین می‌گوید که بدون پشتیبانی دولت، ادغام در این جامعه دشوار و فرایند ساختن یک زندگی جدید در بریتانیا بسیار چالش‌برانگیز است.

وی می‌گوید:« این انتخاب من نبود که توسط وزارت کشور به مرکز لندن آورده شوم. من انتظار ندارم جایی برای زندگی در کنار کاخ باکینگهام یا هارودز پیدا کنم، اما اینکه من را در خیابان رها کنند، منصفانه نیست.»

وی افزود:« وقتی به مسئولان اداره مسکن وست‌مینستر توضیح دادم که در خیابان‌ها می‌خوابم، به من گفتند:« بله، افراد زیادی مثل شما در همین وضعیت هستند. طبیعی است.»

شورای پناهندگان نیز مشکل گسترده بی‌خانمان‌شدن پناهجویان پس از پذیرش درخواست پناهندگی آن‌ها را تایید کرده است و می‌گوید وزارت کشور انگلیس دیگر مسئولیت اسکان آن‌ها را نمی‌پذیرد.

البته دولت انگلیس به‌تازگی اعلام کرده است که قصد دارد با کاهش هزینه‌های میزبانی از پناهجویان، فرایند صدور مجوز اجاره مسکن برای پناهجویان در بخش خصوصی را تسهیل کند. بر اساس آمار وزارت مسکن بریتانیا، در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار پناهجو در هتل‌های این کشور با هزینه تخمینی شش میلیون پوند، اقامت دارند.

دولت انگلیس قرار است این طرح پیشنهادی را روز چهارشنبه، سوم خرداد/ جوزا، به پارلمان این کشور بفرستد.

بلاتکلیفی صدها مترجم افغان نیروهای انگلیس در پاکستان

کلیدواژه