جوزا 02, 1402 18:33 Asia/Kabul
  • هشدار یک گروه مدنی درباره اوضاع زنان در زندان های طالبان
    هشدار یک گروه مدنی درباره اوضاع زنان در زندان های طالبان

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان درباره وضعیت زنان در زندان‌های طالبان ابراز نگرانی کرده و رسیدگی و توجه سازمان های بین المللی را به این موضوع خواستار شده است.

به گزارش رادیو دری،ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد: این ائتلاف «به شدت نگران شرایط وحشتناکی است که زندانیان زن در زندان‌های طالبان در ولایت‌های جوزجان، فاریاب و سمنگان با آن روبرو هستند.»

این بیانیه تصریح کرده است:  زنان در زندان های طالبان در معرض نقض شدید حقوق بشر از جمله شکنجه جسمی، تجاوز جنسی و تحقیر قرار گرفته اند، اما به دلیل خطرهای امنیتی و نبود سازوکارهای حفاظتی، قربانیان، قادر به شکایت مستقیم در مورد این سوء استفاده‌ها نیستند.

این ائتلاف با استناد به گزارش برخی رسانه های محلی افغانستان افزوده است: حدود ۹۰ زن در این ولایت‌ها زندانی شده‌ و مورد بدرفتاری و سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند و خانواده‌های این زندانیان به دلیل‌ نداشتن اجازه ملاقات از اوضاع آن‌ها آگاهی ندارند.

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان از هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواسته است تا فورا تحقیقات کاملی را در مورد نقض حقوق بشر و خشونت‌های مبتنی بر جنسیت در زندان‌های طالبان انجام دهد.

این گروه همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل و سازوکارهای حقوق بشری این سازمان خواسته است به گزارش تکان دهنده رسانه های افغانستان در این باره رسیدگی و این قضیه را به صورت جدی پیگیری کنند.

اعتراض به شکنجه و بازداشت های خودسرانه طالبان در افغانستان

دیده بان حقوق بشر: زنان بازداشتی در حکومت طالبان شکنجه می شوند

کلیدواژه