بایدن درباره بسته ۸ میلیارد دلاری به افغانستان توضیح دهد
(last modified 1402-03-04T03:29:04+00:00 )
جوزا 04, 1402 07:59 Asia/Kabul
  • بایدن درباره بسته ۸ میلیارد دلاری به افغانستان توضیح دهد
    بایدن درباره بسته ۸ میلیارد دلاری به افغانستان توضیح دهد

اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» بر ضرورت توضیح دولت «بایدن» درباره بسته ارسالی ۸ میلیارد دلاری به افغانستان تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، براساس گزارش رسانه‌های آمریکا، دولت جوبایدن به برخی ادارات و سازمان‌های نظارتی مانند «سیگار» اجازه نمی‌دهد که درباره ارسال بسته‌ 8 میلیارد دلاری به افغانستان پس از خروج از این کشور، اطلاعاتی کسب کنند.

کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا اظهارداشت، پس از ارسال بسته 8 میلیارد دلاری به افغانستان از زمان خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، دولت بایدن از تحقیقات داخلی در مورد اینکه چه مقدار از پول‌ها ممکن است به دست حکومت جدید (طالبان) رسیده باشد، جلوگیری می‌کند.

وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا به صراحت کارکنان خود را از مصاحبه با «جان سپکو» بازرس ویژه اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان منع کرده‌اند.

این کمیته در نامه خود به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه، «جانت یلن» وزیر دارایی و «سامانتا پاور» مدیر آژانس توسعه بین المللی آمریکا گفته است: این عدم همکاری غیرقابل قبول است.

در این نامه گفته شده امتناع دولت بایدن از همکاری با سیگار توانایی بازرس ویژه را برای انجام نظارت مستقل، قوی و معنادار مهار کرده است. از آنجایی که مالیات دهندگان آمریکا به کمک به مردم افغانستان ادامه می‌دهند، این امر ضروری است که ماموریت سیگار بدون مانع باقی بماند.

براساس گزارش ها، صدها میلیارد دلار از کمکهای بین المللی برای توسعه و پیشرفت افغنستان در دودهه اشغال این کشور، نه تنها برای مردم افغانستان هزینه نشده بلکه از راه های مختلف به جیب شرکت های آمریکایی ازجمله شرکت های امنیتی رفته است.

سیگار: دولت بایدن مانع تحقیق در مورد پول های نقد منتقل شده به افغانستان می‌شود

کلیدواژه