جوزا 04, 1402 13:04 Asia/Kabul
  • طالبان: بازدید از سدهای افغانستان جز معاهده هیرمند نیست
    طالبان: بازدید از سدهای افغانستان جز معاهده هیرمند نیست

سخنگوی حکومت طالبان در اظهاراتی می گوید، با توجه به معاهده حقآبه هیرمند ممکن است طالبان به هیأت ایرانی اجازه‌ بازدید از سدهای آب افغانستان را ندهند.

به گزارش رادیو دری، در حالی‌که مقامات ایرانی تأکید دارند که باید هیأت فنی این کشور، میزان آب رود هلمند در سدهای افغانستان را ارزیابی کند، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفت که در معاهده‌ ۱۳۵۱ در این باره چیزی گفته نشده است.

ذبیح االله مجاهد در پاسخ به این پرسش که ایران می‌گوید آب کافی وجود دارد و چگونه میزان آب هیرمند  مشخص شود، افزود: طالبان تیم‌های فنی دارد و در برخی جاها آب است.

این مقام حکومت طالبان گفت: «در جاهایی که آب است ما آن را قبول داریم، مگر مسیر آب بسیار خشک باشد و آبی که به طرف ایران آزاد می‌شود به ایران نمی‌رسد، جذب می‌شود

در این زمینه رسانه‌های ایران تصاویر ماهواره‌ای از میزان آب در سدهای افغانستان را منتشر کرده و اعلام کردند که این تصاویر مقادیر قابل توجهی آب در سدهای کجکی و کمال‌خان را نشان می‌دهد و ادعای اخیر مقام‌های طالبان را رد می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران  تأکید دارند، ادعای طالبان درباره‌ نبود آب توسط هیأت فنی مشترک راست‌‌آزمایی شود. اخیرا مقامات ایران از طالبان به دلیل عدم رعایت حق آبه این کشور انتقاد کردند. 

در این راستا،سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران اخیرا به حاکمان افغانستان اخطار داد حق‌آبه مردم استان سیستان و بلوچستان ایران را به فوریت لحاظ کنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در عین حال افزود: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ایران تضییع شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران به حاکمان افغانستان درباره حقابه هیرمند اخطار داد

قالیباف: اغماضی درباره حقابه هیرمند وجود ندارد

کلیدواژه