جوزا 08, 1402 17:09 Asia/Kabul
  • معاون دیده‌بان حقوق بشر: وعده‌های طالبان بی ارزش است
    معاون دیده‌بان حقوق بشر: وعده‌های طالبان بی ارزش است

معاون امور زنان سازمان دیده بان حقوق بشر با اشاره به افزایش سرکوب زنان و دختران افغان، وعده های طالبان را بی ارزش خواند.

به  گزارش رادیو دری، هدر بار در واکنش به اظهارات دبیرکل شورای پناهندگان ناروی پس از دیدار با مقام‌های گروه طالبان مبنی بر تمایل این گروه برای حل مشکل کار زنان ابراز امیدواری کرد که طالبان به این وعده خود عمل کند.

وی در عین حال افزود:  آنان بیش از یک‌ونیم سال است وعده داده‌اند که به دختران اجازه می‌دهند به مکتب بروند، در حالی‌که ما هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در این زمینه نمی‌بینیم و برعکس، سرکوب زنان و دختران افغان بیشتر شده است.

 بار یادآور شد که طالبان در دور اول حاکمیت شان در افغانستان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی نیز وعده‌های مشابه داده بودند و به آن عمل نکردند.

یان ایگلند دبیرکل شورای پناهندگان ناروی پس از دیدار با شماری از مقام‌های طالبان در قندهار گفته بود که آنان طرح بازگشت زنان به کار و تحصیل را "تقریبا" تکمیل کرده‌اند و مایل به اجرای راه‌حل "کار زنان برای زنان" هستند.

گروه طالبان در سال ۱۴۰۱ خورشیدی کار زنان در نهادهای غیردولتی داخلی و بین‌المللی را  به رغم مخالفت جدی جامعه جهانی ممنوع کرد.

مقام‌های طالبان می‌گویند که ممنوعیت کار و تحصیل زنان مربوط به "ارزش‌های داخلی" افغانستان است و کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی نباید در این مورد مداخله کنند.

یک مقام طالبان: محدودیت تحصیل و کار زنان دائمی نیست

مقام ناروی بر همکاری اروپا با طالبان تاکید کرد

بخش زنان سازمان ملل متحد: ما از کار با زنان، برای زنان دست نخواهیم کشید

کلیدواژه