جوزا 11, 1402 16:50 Asia/Kabul

معاون اقتصادی حکومت طالبان از جامعه جهانی خواست به جای تحمیل محدودیت‌های بیشتر با هیات حاکمه افغانستان تعامل کنند.

به گزارش ذبیح ا... قریشی خبرنگار رادیو دری، «ملاعبدالغنی برادر» روز پنجشنبه در بیانیه ای با اشاره به تازه ترین گزارش بانک جهانی در 30 می 2023 درباره وضعیت اقتصادی افغانستان تصریح کرده است: در این گزارش، واقعیتها منعکس شده و مطالب مربوط به رشد اقتصادی کشور تصویر واضحی است که بانک جهانی ارایه کرده است.

معاون اقتصادی طالبان افزوده است: اگر جامعه جهانی به جای تحمیل محدودیت ها بر تعامل مثبت با طالبان توجه کند، بی تردید افغانستان درعرصه اقتصادی بیشتر از پیش پیشرفت خواهد کرد.

برادر از همه سازمان ها و ادارات افغانستان خواسته است که در بازسازی این کشور سهیم شوند تا بیکاری کاهش یابد و بر اوضاع اقتصادی کشور بیشتر از این تأثیرات مثبت بگذارد.

وی اضافه کرده است که اگر تمام سازمانهای جهانی مانند بانک جهانی، واقعیت های عینی افغانستان را نشان دهند، از یک سو جهانیان از وضعیت اقتصادی افغانستان آگاه می شوند و از جانب دیگر راه تعامل مثبت با امارت اسلامی افغانستان هموار خواهد شد.

بانک جهانی سی ام می در گزارشی از اوضاع اقتصادی افغانستان اعلام کرده است که قیمت مواد خوراکی و نفتی در افغانستان کاهش یافته و ارزش افغانی (واحد پولی) در برابر ارزهای خارجی نیز ثابت مانده است.

همچنین، در این گزارش گفته شده که در کنار صادرات، میزان واردات و دارایی ملی افغانستان هم افزایش یافته است.

 افزایش تولید مواد غذایی در داخل و پرداخت به موقع معاش کارمندان از دیگر بخش های مثبت این گزارش از اوضاع افغانستان بوده است.

گزارش بانک جهانی از ادامه روند کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی در افغانستان

بانک جهانی: نرخ تورم در افغانستان کاهش یافته است

 

 

کلیدواژه