جوزا 14, 1402 18:57 Asia/Kabul

گروهی از علمای نجف اشرف برای دیدار با علما و بررسی وضعیت حوزه‌های علمیه افغانستان به کابل سفر کردند.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری،«شیخ عمار الهلال» که ریاست هیات علمای نجف اشرف در سفر به افغانستان را  برعهده دارد در نشست  با علمای افغانستان، از تلاش‌ آنها برای گسترش اسلام و معارف اسلامی در طول تاریخ قدردانی کرد.

وی افزود: در شرایط کنونی زمینه رشد و گسترش علوم اسلامی در افغانستان فراهم شده است و علما می‌توانند برای ترویج و گسترش علوم دینی و اسلامی تلاش کنند.

«سید حسن حسینی» یکی از اعضای این هیات نیز گفت: طلاب و حوزه‌های افغانستان در دروس دینی در سطح بالایی قراردارند.وی افزود علما همواره روشنگر بوده و برای گسترش معارف اسلامی فعالیت کرده‌اند.

 سید حسین عالمی بلخی رئیس دبیرخانه شورای علمای شیعه افغانستان نیز در این نشست اظهارداشت: مردم تشیع در افغانستان فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته ولی هرگز از مقاومت دست نکشیده و علما برای بهبود وضعیت همواره در میدان حضور داشتند و مبارزه کردند.

وی افزود تلاش های مدوام علما باعث شد که فقه جعفری وارد قانون اساسی افغانستان شود که طرح آن از سوی علما تهیه و نوشته شده بود.

به گفته عالمی بلخی، در شهر کابل 85 حوزه علمیه وجود دارد که از مجموع آن 43 حوزه علیمه مخصوص طلاب مرد و 42 مدرسه نیز مربوط به زنان است.

 

کلیدواژه