جوزا 20, 1402 19:21 Asia/Kabul
  • طالبان خواستار حذف از لیست سیاه سازمان ملل متحد
    طالبان خواستار حذف از لیست سیاه سازمان ملل متحد

معاون سیاسی و سرپرست ریاست الوزرای طالبان در دیدار با نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان خواستار حذف نام مقام‌های طالبان از فهرست سیاه این سازمان شده است.

به گزارش رادیو دری، بر اساس خبرنامه‌ای که دفتر سخنگوی طالبان منتشر کرده است مولوی عبدالکبیر و خانم رزا اوتونبایوا روز شنبه ۲۰ جوزا در قصر سپیدار دیدار کردند.

سرپرست ریاست الوزرای طالبان در این دیدار گفته است که حکومت آنان خواهان دیپلماسی فعال و روابط حسنه با جامعه‌ بین‌المللی است و جامعه‌ بین‌المللی باید در قسمت حذف نام مقام‌های طالبان از لیست سیاه به تعهداتشان عمل کنند.

بر اساس آخرین گزارشِ تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد، در حال حاضر ۵۸ عضو طالبان در فهرست تحریم‌های این سازمان قرار دارند.

تحریم‌ها از جمله ممنوعیت سفر مقام‌های طالبان به کشورهای خارجی را شامل می‌شود اما در تازه‌ترین مورد، وزیر تحصیلات عالی طالبان اخیرا به تاتارستان روسیه سفر کرده است.

مولوی عبدالکبیر در دیدار با رییس یوناما همچنین خواستار کمک جامعه‌ جهانی با افغانستان در زمینه‌ مصونیت غذایی، احداث بندها، ساخت زیربناها و ایجاد سردخانه‌ها شده است.

او گفته است که بانک جهانی و جامعه‌ بین‌المللی باید پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنند و دفاتر نهادهای بین‌المللی فعالیت خود را در افغانستان از سرگیرند.

نخست‌وزیر سرپرست طالبان ادعا کرده است که پس از اعلام «عفو عمومی» در افغانستان بیشتر از ۵۵۵ نفر از مقا‌م‌های غیرنظامی و نظامی سابق به کشور برگشته‌اند، جزایر قدرت، فساد، جنگ و ناامنی ختم شده و رسانه‌ها در زیر حاکمیت این گروه فعالیت دارند.

او از رییس یوناما خواسته است که نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان این مسائل را «به گوش اشتراک‌کنندگان نشست‌های بین‌المللی برساند.»

در خبرنامه‌ دفتر سخنگوی طالبان به نقل رزا اوتونبایوا نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس یوناما آمده است که اقدامات طالبان در زمینه‌ منع کشت و قاچاق مواد مخدر «مؤثر و مفید» بوده و جامعه‌ جهانی «این پیشرفت مهم را مثبت تلقی می‌کند.»

تأیید ادعای کاهش کشت تریاک در افغانستان از سوی نماینده‌ی سازمان ملل متحد در حالی مطرح می‌شود که در گزارش شورای امنیت این سازمان که صبح امروز منتشر شد گفته شده که هنوز زود است که درباره‌ تأثیر فرمان رهبر طالبان در مورد منع کشت تریاک قضاوت شود.

طالبان تا اکنون به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

کاهش کشت خشخاش در افغانستان

کلیدواژه