داعش در افغانستان فعال و دارای قدرت عملیاتی است اما نه به اندازه ای که بزرگنمایی می شود
(last modified 1402-03-21T09:19:25+00:00 )
جوزا 21, 1402 13:49 Asia/Kabul
  • داعش در افغانستان فعال و دارای قدرت عملیاتی است اما نه به اندازه ای که بزرگنمایی می شود

کارشناس نظامی افغان گفت: گروه تروریستی داعش در افغانستان فعال و دارای قدرت عملیاتی است اما نه به گونه ای که هرجا بخواهد عملیات انجام دهد و نه به اندازه ای که بزرگنمایی می شود.

اسدالله ندیم در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: به نظر می رسد برخی رهبران قدرتمند طالبان و یا استخبارات منطقه روی داعش در افغانستان نفوذ دارند و برای انجام اعمالی ضد رقیبان خود از آن استفاده می کنند.

وی در رابطه با اشاره روزنامه پاکستانی "داون" به حملات انفجاری مرگبار اخیر در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان و اینکه اعلام کرده این حملات نشان داد که گروه تروریستی داعش می تواند در سراسر افغانستان عملیات انجام دهد، عنوان کرد: حضور و فعالیت داعش در افغانستان قابل انکار نیست اما به نظر نمی رسد در سراسر این کشور به صورت واحد و یکسان عمل کند، این احتمال وجود دارد که برخی گروه ها مسوولیت برخی اقدامات را به نام داعش به عهده بگیرند یا برخی کشورهای خارجی، بعضی رهبران قدرتمند طالبان و یا استخبارات منطقه  به برخی شاخه های داعش نفوذ داشته باشند.  

این کارشناس مسایل امنیتی بیان داشت: حوادث بدخشان هم مرموز است، گروه تروریستی داعش فورا مسوولیت آن را به عهده گرفت، گمانه زنی هایی هم وجود دارد که این حمله ناشی از مشکلات داخلی طالبان بوده و یا برخی رهبران قدرتمند طالبان از بعضی شاخه های داعش برای این حمله استفاده کرده اند، با همه این ها مشخص نیست که این حمله کار داعش بوده یا خیر.

ندیم در رابطه با عملکرد طالبان برای مهار داعش طی حدود دو سال گذشته هم گفت: مبارزه طالبان علیه داعش مشکوک و نامنظم است و سوء ظن هایی وجود دارد در این خصوص که آیا آن ها ضد داعش مبارزه می کنند و یا مخالفان خود را مانند نیروهای امنیتی سابق و یا کسانی که خلاف طالبان موضع گیری می کنند، به این بهانه به صورت ناگهانی از بین می برند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: عملیات طالبان علیه آنچه داعش می نامند خلاف اصول نظامی هم می باشد و بدون اینکه منطقه مورد نظر را از سکنه تخلیه کنند حمله خود را انجام می دهند و حتی از بمب های بزرگ و سنگین و سلاح های نامتعارف استفاده می کنند که مردم اطراف محل عملیات متضرر می شوند. به صورت کلی در مواردی طالبان ابتدا حضور داعش را انکار می کنند و بعد عملیاتی انجام می دهند و اعلام می کنند که علیه این گروه انجام داده اند.

این کارشناس نظامی در مورد ادعای روزنامه پاکستانی مبنی بر اینکه طالبان در مهار داعش ناتوان است و دنیا باید به حکومت طالبان در مبارزه با تروریسم کمک کند هم گفت: اینکه این روزنامه پاکستانی از ناتوانی طالبان در مهار داعش می گوید و طالبان ادعا می کنند که در این زمینه از قدرت کافی برخوردارند سوال برانگیز است و ممکن است برنامه ای برای کشاندن پای برخی قدرت های جهانی و منطقه ای به افغانستان برای حمایت از طالبان باشد. به هر صورت داعش در افغانستان چندان ضعیف نیست اما آن قدر قوی هم نیست که طالبان اگر برنامه داشته باشند نتوانند آن را مهار کنند.

ندیم یاد آور شد که وزیر خارجه امریکا در جلسه ریاض اعلام کرد برای مبارزه با داعش 600 میلیون دالر اختصاص داده شده که 30 میلیون دالر آن برای مبارزه با شاخه خراسان داعش که در افغانستان فعالیت دارد اختصاص یافته است. اگرچه 30 میلیون دالر برای این مبارزه مبلغ بالایی نیست اما برای طالبان که صرفه جویی در بودجه را در دستور کار خود دارند، مناسب است.

وی اضافه کرد: به طور کلی داعش در افغانستان یک خطر جهانی نیست و قدرت های جهانی برای توجیه سیاست های منطقه ای خود آن را بزرگنمایی می کنند، داعش در گام نخست برای مردم افغانستان خطر و تهدید است و در گام بعدی ممکن است برای برخی همسایگان افغانستان تهدید باشد.

 

کلیدواژه