جوزا 22, 1402 17:59 Asia/Kabul

در حالی که حکومت طالبان به جامعه جهانی وعده داده است که هیچ کشوری از خاک افغانستان تهدید نخواهد شد، همسایگان افغانستان همچنان از امنیت مرزهای مشترک خود با این کشور نگران هستند.

به گزارش بهنام یزدانی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در دو سالی که در افغانستان طالبان قدرت را در دست گرفته،  همسایه ای نبوده است که از امنیت مرزها خود با افغانستان ابراز نگرانی نکند.

حتی شورای امنیت سازمان ملل نیز در تازه ترین گزارش خود از رشد و فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان خبر داد؛ موضوعی که البته طالبان آن را اتهامات بی اساس خواند .

پاکستان که یکی از همسایگان جنوبی و شرقی افغانستان است از امنیت مرزهای مشترک خود با این کشور بارها ابراز نگرانی کرده است.

موسسه مطالعات صلح پاکستان هم اخیرا اعلام کرد پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، تعداد حملات تروریستی در پاکستان، هفتاد و سه درصد افزایش یافته است.

نگرانی همسایگان شمالی افغانستان نیز کمتر از همسایه جنوبی این کشور نیست، چین و روسیه نیز همواره نگرانی های خود را از مرزهای مشترک با افغانستان اعلام کرده اند.

همچنین در حدود دو سالی که از حاکمیت طالبان می گذرد، همسایگان افغانستان از جمله ایران از درگیری و تنش های مرزی با مرزبانان افغان در امان نمانده اند.

تداوم نگرانی های امنیتی همسایگان افغانستان

دیپلمات پاکستانی:همسایگان افغانستان نگرانی امنیتی دارند

کلیدواژه