جوزا 23, 1402 16:19 Asia/Kabul
  • صادرات جلغوزه افغانستان به 6 کشور جهان
    صادرات جلغوزه افغانستان به 6 کشور جهان

وزارت صنعت و تجارت طالبان آمار جدیدی از میزان صادرات جلغوزه از افغانستان به کشورهای مختلف جهان ارائه کرد.

به گزارش رادیو دری، وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد که افغانستان در پنج ماه سال جاری میلادی بیش از ۲ هزار تُن جلغوزه به ارزش ۲۳ میلیون دلار صادر کرده است.

به گفته‌ مسوولان در این وزارتخانه، جلغوزه افغانستان بیش‌تر به چین، پاکستان، هند، ایتالیا، امارات متحده عربی و آمریکا صادر شده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان در این باره گفت:  هزار تُن جلغوزه از طریق دهلیزهای هوایی صادر شده و مابقی نیز از طریق زمین که ارزش آنها به 23 میلیون دلار رسیده است. 

اما شماری از بازرگانان افغانستان اعلام کردند که عدم وجود برنامه منظم و نبود سردخانه‌ها در فرودگاه برای نگهداری جلغوزه از مشکلات عمده برای صادرات جلغوزه به بازار جهانی است. 

زلمی عظیمی، بازرگان در این باره گفت: «ما از طالبان می‌خواهیم که زمینه انتقال جلغوزه ما را از راه زمینی به کشورهای اروپایی فراهم سازد.»

محبوب الله محمدی، بازرگان نیز گفت: «عدم وجود برنامه منظم صادراتی و در نهایت عدم موجودیت سرخانه‌های در فرودگاه و همچنان مشکلات اصلی قیمت‌های باربری از افغانستان به کشور چین از مشکلات عمده صادرات جلغوزه است.»

پیشتر، مقامات دولت طالبان اعلام کرده‌ بودند که کریدور هوایی افغانستان و چین را با ارسال اولین محموله جلغوزه به این کشور افتتاح شده است.

بلال کریمی، از سخنگویان حکومت سرپرست طالبان گفته بود که به صورت منظم جلغوزه و سایر محصولات کشاورزی افغانستان به چین صادر خواهد شد. 

افزایش حاصلات جلغوزه در ننگرهار

کلیدواژه