جوزا 24, 1402 17:35 Asia/Kabul
  • درصد بالایی از پناهجویان جهان شهروندان افغانستان هستند
    درصد بالایی از پناهجویان جهان شهروندان افغانستان هستند

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران اعلام کرد که از مجمع ۱۱۰ میلیون نفر پناهجوی جهان، ۵.۷ میلیون تن از آنها را شهروندان افغانستان تشکیل می‌دهند.

به گزارش رادیو دری، در گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجران که امروز (چهارشنبه) منتشر شده، آمده است که در پایان سال گذشته‌ی میلادی (۲۰۲۲)، ۱۰۸.۴ میلیون نفر در سراسر جهان به‌دلیل آزار و اذیت، درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و حادثه‌های طبیعی به اجبار آواره شدند. 

به‌گفته‌ی این نهاد، اکنون شمار آوارگان در جهان به بیش از ۱۱۰ میلیون نفر رسیده است. براساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجران، تعداد پناهندگان در سراسر جهان از ۲۷.۱ میلیون در سال ۲۰۲۱ به افزایش ۳۵.۳ میلیونی در پایان سال ۲۰۲۲ رسیده است که بزرگ‌ترین افزایش سالانه‌ی ثبت‌شده تا اکنون است. 

به‌گفته‌ی این سازمان، از هر ۷۴ نفر روی زمین بیش از یک نفر مجبور به ترک وطن خود شده است. 

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجران می گوید: ۵۲ درصد از همه‌ی پناهندگان و سایر افرادی که نیاز به حمایت بین‌المللی دارند، تنها از سه کشور سوریه با ۶.۵ میلیون آواره، اوکراین و افغانستان هر کدام با ۵.۷ میلیون نفر هستند.

در افغانستان با روی‌ کارآمدن حکومت طالبان در اوت ۲۰۲۱ و سختگیریهای این حکومت ضد شهروندان بویژه زنان ،باعث مهاجرت گسترده‌ی شهروندان این کشور شد. مقصد اکثر این مهاجران کشورهای همسایه‌ی افغانستان، از جمله ایران و پاکستان بودند.

افغانستان: بیش از ۵۰۰ پناهجو طی ۲ روز از پاکستان بازگشته‌اند

کلیدواژه