جوزا 29, 1402 19:14 Asia/Kabul
  • آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان
    آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در مورد بررسی وضعیت حقوق بشری در افغانستان آغاز شد.

به گزارش رادیو دری، این نشست بعد از ظهر امروز دوشنبه 29 جوزا، با حضور نمایندگان کشورهای مختلف، گزارشگران حقوق بشری سازمان ملل و جامعه مدنی افغانستان در ژنو سوئیس آغاز شد.

ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در آغاز نشست امروز شورای حقوق بشر این سازمان در مورد افغانستان، گفت که "ضروری است که نگاه مان را دور نکنیم.ما باید تمام تلاش خود را برای مقابله با محرومیت شدید زنان و دختران افغانستان از حقوق شان، انجام دهیم."

  بنت قرار است در این نشست گزارشی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان، ارائه کند.

او پیش از این در مورد گزارش خود که قرار است به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند، گفته است که طالبان بیش از 50 فرمان محدودکننده علیه زنان و دختران افغانستان صادر کرده‌اند.

به گفته بنت، در این گزارش به "تبعیض گسترده و سیستماتیک علیه زنان و دختران در افغانستان و استقامت و توانایی آنان در برابر این سرکوب" پرداخته شده است.

در نشست امروز شورای حقوق بشر، شهرزاد اکبر، مدیر اجرایی نهاد رواداری نیز گفت که طالبان،  افغانستان را به گورستان دسته‌جمعی رویاها و توانمندی‌های زنان و دختران افغانستان تبدیل کرده‌اند.

دوروتی استرادا، رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران هم در این نشست گفت که تدابیر اتخاذشده از سوی طالبان برای حذف زنان و دختران از زندگی عمومی و محرومیت از حقوق انسانی‌شان تشدید یافته است.

همچنین، نصیراحمد اندیشه، نماینده افغانستان در ژنو نیز گفت که طالبان آشکارا اصول نظام هنجاری بین‌المللی را که در 75 سال گذشته ساخته شده است، به چالش می‌کشند.

برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان

کلیدواژه