جوزا 30, 1402 09:11 Asia/Kabul
  • درخواست روسیه برای تحقیق درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان
    درخواست روسیه برای تحقیق درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان

هیئت روسیه در پنجاه و سومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ، ادامه جمع آوری اطلاعات و تحقیقات در مورد جنایات ایالات متحده در افغانستان را خواستار شد.

آمریکا پس از دو دهه اشغال افغانستان بدون هیچ برنامه ای در اوت ۲۰۲۱ خاک افغانستان را ترک کرد.

به گزارش رادیو دری ،«یاروسلاو یریومین»، دیپلمات روس در این نشست گفت، جامعه بین‌المللی باید جنایات جنگی را که نظامیان آمریکایی و ناتو در طول حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان مرتکب شدند، به خاطر بسپارد.

عضو هیات روسی تاکید کرد، ما معتقدیم که ادامه کار برای جمع آوری اطلاعات و افشای جنایات آمریکا و ناتو در افغانستان و نیز علنی کردن آنها مهم است.

یریومین تاکید کرد ، تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و مرتبط ساختن آن با اجرای برخی تعهدات غیرقابل قبول است. 

این دیپلمات روسی گفت، مسکو اطمینان دارد که فقط صلح بلندمدت در افغانستان به توسعه مطلوب کل منطقه کمک خواهد کرد.

یریومین افزود، روسیه از دولت موقت افغانستان می‌خواهد تا به وعده خود مبنی بر تشکیل یک سیستم حکومتی فراگیر با در نظر گرفتن منافع همه گروه‌های قومی و سیاسی کلیدی، تقویت مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تضمین حقوق و آزادی‌های اساسی مردم افغانستان عمل کند.

پیشتر سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه گفت که آمریکا فعالانه از داعش و القاعده و اقدامات بی ثبات کننده همسو با منافع خود در افغانستان حمایت می کند.

روسیه بارها از حمایت مستقیم واشنگتن از داعش در زمان حضور نظامی در افغانستان و نیز پس از آن خبر داده و این اقدام را بشدت مورد انتقاد قرار داده است. از دیدگاه مسکو هدف آمریکا تداوم بی ثباتی در افغانستان و نیز تقویت گروههای تروریستی در این کشور از جمله داعش و القاعده است.

وزارت خارجه روسیه : حلقاتی به دنبال بدنام کردن روسیه در افغانستان اند

کلیدواژه