جوزا 31, 1402 08:27 Asia/Kabul
  • افزایش مبتلایان به هپاتیت در ولایت هرات
    افزایش مبتلایان به هپاتیت در ولایت هرات

بیماری هپاتیت بی / زردی سیاه در افغانستان به دلیل نبود واکسن در ولایت هرات به طور گسترده ای شیوع پیدا کرده است.

به گزارش رادیو دری، نیروهای آمریکایی پس از دو دهه اشغال افغانستان، این کشور را جدا از نابسامانی های سیاسی، با زیرساخت های نابود شده و اقتصاد بحرانی تخلیه کردند. واشنگتن سپس، با تحمیل تحریم های شدید به بهانه به قدرت رسیدن طالبان در نیمه اوت 2021، بر وخامت اوضاع دامن زد.

هم اکنون افغان ها با مشکلات زیادی از جمله شیوع بیماری هایی که در هر کجای جهان به راحتی قابل پیشگیری و درمان است، روبرو هستند و جان خود را از دست می دهند. این روزها، شیوع بیماری هپاتیت بی به نگرانی اصلی ساکنان ولایت هرات تبدیل شده است.

به گزارش رادیو دری، محمدآصف کبیر معاونت صحت عامه هرات ضمن تایید، افزایش شمار مبتلایان به هپاتیت بی در این ولایت گفت،  در 28 ماه گذشته، نزدیک به دو هزار و 714 تن به این بیماری مبتلا شده اند.

کبیر افزود، توزیع رایگان واکسن هپاتیت در گذشته را تایید کرد و افزود، در حال حاضر کادر درمانی روی درمان کودکان و ایمنی ین بخش از جامعه پس از دریافت واکسن متمرکز شده است.

ساکنان ولایت هرات که از ابتلا به بیماری  هپاتیت B  در وحشت به سر می برند، از نبود واکسن مقابله با این بیماری انتقاد می کنند.

مردم ضمن درخواست توزیع واکسن رایگان، هپاتیت بی را بزرگترین چالش این روزهای خود توصیف و تاکید کردند در صورت بی توجهی دولت موقت طالبان به این معضل، در سال های آینده اوضاع بحرانی تر خواهد شد.

گفتنی است، سازمان های بشردوست بین المللی بارها به تبعات تحریم های آمریکا از جمله بیماری و مرگ میلیون ها تن از مردم افغانستان به دلیل ابتلا به بیماری های مسری هشدار داده اند.

 

کلیدواژه