جوزا 31, 1402 09:16 Asia/Kabul
  • تاکید بر تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان
    تاکید بر تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان

سفیر ایران در امور افغانستان و رئیس جمهوری پیشین این کشور درباره گسترش همکاریهای دوکشور دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش رادیو دری، «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان روز سه‌شنبه در دیدار «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان درباره شرایط کنونی افغانستان و منطقه، تحکیم روابط ایران و افغانستان و گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف تبادل نظر کرد.

کاظمی قمی و کرزی شرایط امنیتی و زمینهٔ فعالیت تجاری و اقتصادی سرمایه گذاران داخلی و خارجی را مساعد دانستند و بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی ایران  و افغانستان تاکید کردند.

سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و رئیس جمهوری پیشین این کشور ابراز امیدواری کردند گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور موجب کاهش بیکاری و رفع نیاز‌های اساسی مردم افغانستان شود. 

به گفته مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان، داد و ستد تجاری میان کابل و تهران سالانه به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.

روند تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک نیز همزمان با ترانزیت از جمهوری اسلامی ایران روز به روز در حال گسترش است.

بنا بر اعلام اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، ایران در شرایط کنونی بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان نیز اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران طی یک سال گذشته روابط تجاری، فرهنگی و سیاسی عمیق با افغانستان داشته است.

روابط خوب مردم ایران و افغانستان، رفت و آمد شهروندان افغان به ایران و حضور بیش از 4 دهه مهاجران افغان در ایران، سبب شده است افغان‌ها به نوعی جمهوری اسلامی ایران را وطن دوم خود بدانند.

کاظمی قمی: افغانستان می تواند مکمل اقتصاد ایران باشد

کلیدواژه