جوزا 31, 1402 14:18 Asia/Kabul

کنفرانس علمی تحت عنوان«پیامدهای اقتصادی پناهندگی» در ولایت هرات برگزار گردید.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، این کنفرانس علمی – تحقیقی  که با حضور اساتید دانشگاه، پیشکسوتان تجارت و سرمایه گذاری ولایت هرات از سوی دانشگاه دولتی هرات و دانشگاه خصوصی جامی هم‌زمان با روز جهانی پناهندگی، راه اندازی شد.

آگاهان اقتصادی از عواقب مهاجرت های بدون هدف نسل جوان و کدرهای افغانستان ابراز نگرانی کرده و اظهار داشتند: شمار زیادی از افغان ها به دلیل عدم ثبات سیاسی، مشکلات اقتصادی و فراهم نبودن شرایط مناسب برای زندگی و ادامه تحصیل تصمیم به پناهندگی می گیرند.

 در این کنفرانس که چالش های فرا راه جوانان و کادرهای تحصیل کرده افغانستان قرار دارد و آنان را مجبور به مهاجرت از کشور کرده است، مورد بررسی قرار گرفت.

اساتید دانشگاه مهاجرت را راه حل اساسی مشکلات افغانستان ندانسته و یکی از راهکارهای جلوگیری از مهاجرت و تشویق مردم برای حضور در کشور را برگزاری گفتمان هایی در خصوص برداشته شدن اختلافات و تحکیم ثبات و وحدت در بین جامعه عنوان کردند.

در همین حال شماری از شهروندان هرات می گویند: مردم افغانستان قبل از اینکه راه مهاجرت را در پیش گیرند، باید آگاهی کامل از پناهندگی داشته باشند .

این شهروندان از برخوردهایی که با آوارگان افغان در سایر کشورها می شود گلایه کردند و تاکید نمودند: مردم افغانستان در هرجایی از دنیا که هستند باید شرایط برای بازگشت آبرومندانه شان فراهم شود و به افغانستان بیایند.

نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات هم چنان گفت: حکومت طالبان برنامه های وسیع بازسازی و ایجاد اشتغال را در کشور آغاز کرده و زمینه های کاری برای همه مردم افغانستان به همین زودی ها فراهم خواهد شد.

سرپرست وزارت مهاجرین: افغانستان بیش‌ترین مهاجر را در جهان دارد

کلیدواژه