سرطان 03, 1402 10:10 Asia/Kabul
  • مجاهد: اکثریت پشتون در کابینه، تابع ترکیب جمعیتی افغانستان است
    مجاهد: اکثریت پشتون در کابینه، تابع ترکیب جمعیتی افغانستان است

سخنگوی حکومت طالبان ادعا کرد که به علت در اکثریت بودن جمعیت پشتون ها در افغانستان، عمده وزیران کابینه پشتون هستند.

به گزارش رادیو دری؛ ذبیح الله مجاهد در گفت و گو با یک رسانه افغانستانی در پاسخ به این پرسش که چرا اکثریت اعضای کابینه و دیگر مقام‌های طالبان پشتون هستند گفت: به لحاظ محاسبه اکثریت، تمام ملت ما پشتون هستند و به این معنا، این موضوع امری طبیعی است.

وی در عین حال تایید کرد که تاکنون سرشماری‌ای که ثابت کند اکثریت جامعه افغانستان، پشتون هستند، انجام نشده است.

سخنگوی طالبان اظهار کرد: ما به تنوع قومی احترام می‌گذاریم، اما اگر به معنی این باشد که مانند تجربه‌های ناکام گذشته، قدرت براساس قومیت تقسیم شود، آن را نمی‌پذیریم.

این اظهارات در حالی است که جامعه جهانی بارها از طالبان خواسته است حکومت فراگیر متشکل از همه اقوام و مذاهب تشکیل دهد.

 

مجاهد: ما تحصیل دختران را ممنوع نکردیم

 ذبیح‌الله مجاهد همچنین درباره وضعیت تحصیل دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان تصریح کرد: ما نگفتیم که تحصیل دختران ممنوع است یا اینکه اجازه تحصیل به آنها نمی‌دهیم، بلکه این تعلیق موقتی است تا اصلاحاتی در نظام آموزشی به وجود می‌آید.

 

وی اضافه کرد: تعطیلی مدارس به دلیل اصلاحات ضروری، صورت گرفته است، زیرا برنامه آموزشی سابق، از غرب تحمیل شده بود.

سخنگوی طالبان درباره پیش‌شرط‌های جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن، به ویژه مساله رعایت حقوق زنان گفت: ما برای اصلاحات نیازمند وقت هستیم، اما اگر دنیا بخواهد این موضوع را ابزار قرار دهد و بهانه‌سازی کند، ممکن است هر روز هر چیزی را بهانه قرار دهد.

مجاهد تاکید کرد: کمک‌های بشردوستانه نباید به مسائل سیاسی گره بخورد و ما چنین کمکی را نمی‌خواهیم. اگر کسی به این قیمت به ما کمک کند که سیاست ما را تعیین کند، ما اصلاً چنین کمکی را قبول نمی‌کنیم.

وی همچنین افزود: ما  برای گسترش روابط با کشورهای فرامنطقه در حال تلاشیم و مطمئن هستیم دنیا ناچار خواهد شد ما را به رسمیت بشناسد.

مجاهد تصریح کرد: در دنیا با کشورهای بسیاری روابط  خوبی داریم و اگرچه آنها اعلام نکرده‌اند که ما را به رسمیت شناخته‌اند، اما روابط رسمی داریم.

تاکید سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

متقی: حکومت ما همه شمول است

طالبان: هیچ شرایطی برای به رسمیت شناخته شدن نداریم

کلیدواژه