سرطان 05, 1402 12:31 Asia/Kabul
  • کارشناس افغان: اکثریت قومی در افغانستان وجود ندارد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: هیچ قومی در افغانستان بیش از پنجاه درصد جمعیت افغانستان را تشکیل نمی دهد پس اکثریت قومی در این کشور وجود ندارد.

محمد قاهر سینا در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اظهارات ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه اکثریت مردم افغانستان از قوم پشتون هستند و دلیل اینکه اعضای کابینه طالبان پشتون هستند نیز همین موضوع است، گفت: در حکومت های مختلف در افغانستان یکی از مشکلات این بوده که بعضی از اقوام فکر می کردند خودشان در اکثریت قرار دارند و دیگران در اقلیت هستند، در حالی که حقیقت چنین نیست.

وی افزود: یک قوم زمانی اکثریت تلقی می شود که جمعیت آن بیش از پنجاه درصد جمعیت کل یک کشور باشد اما بررسی های بین المللی و آمار به صورت آشکار نشان می دهد که هیچ قومی در افغانستان بیش از پنجاه درصد جمعیت را تشکیل نمی دهد و در افغانستان هیچ قومی اکثریت ندارد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در بین بیش از شانزده قومی که در افغانستان ساکن هستند چهار قوم پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک جمعیت بیشتری از سایر اقوام دارند اما هیچ کدام از آن ها به پنجاه درصد نمی رسد و بقیه اقوام هم جمعیت های بسیار کمتری را تشکیل می دهند.

به گفته سینا پس این چهار قوم، اقوام بزرگتری در افغانستان هستند اما هیچ کدام از آن ها نمی توانند ادعا کنند که بیش از پنجاه درصد جمعیت کل افغانستان را تشکیل می دهند و یا اکثریت قومی هستند.

وی اضافه کرد: تمام مردم افغانستان و دولتمردان این کشور باید این موضوع را بدانند و بپذیرند که وقتی هیچ قومی در افغانستان بیش از پنجاه درصد جمعیت را تشکیل نمی دهد اکثریت قومی در این کشور اصلا وجود ندارد ضمن اینکه چنین چیزی نمی تواند دلیلی بر ایجاد حکومت تک قومی شود.

 

کلیدواژه