سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان : نگران معامله‌های پشت پرده در انتخابات آتی افغانستان هستیم
(last modified 1395-09-29T11:38:31+00:00 )
قوس 29, 1395 16:08 Asia/Kabul
  • سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان : نگران معامله‌های پشت پرده در انتخابات آتی افغانستان هستیم

سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان با بیان اینکه جامعه‌جهانی به دنبال مشروعیت ظاهری در انتخابات‌های افغانستان است، گفت: نگران انتخابات آینده افغانستان هستیم.

سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان در گفت‌وگو با فارس،از عدم شفافیت در انتخابات آینده در افغانستان اظهار نگرانی کرد و گفت: اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی مهندسی شده هستند.

حسینی با بیان اینکه جامعه جهانی حمایت خود را از برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان اعلام کرده، گفت: با توجه به تأثیرگذاری جامعه‌جهانی به دولت افغانستان، می‌توان به برگزاری انتخابات آینده پارلمانی امیدوار شد.

مردم از عدم شفافیت در انتخابات آینده نگران هستند.

وی با اشاره به عدم شفافیت در انتخابات‌های گذشته افزود: مردم افغانستان با توجه به عدم شفافیت در انتخابات‌های گذشته، نگران برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آینده هستند.

سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان با بیان اینکه در گذشته‌ها معامله مقدم‌تر از رأی مردم بود، اظهار داشت: اکنون نیز از معامله‌های پشت پرده در انتخابات‌های آینده نگران هستیم.

سیدجواد حسینی تصریح کرد: رهبران دولت وحدت ملی به وعده‌های خود در مورد اصلاحات انتخاباتی عمل نکرده و عملکرد اصلاحاتی را در روند انتخابات رونما نکرده است.

حاکمیت روند گذشته در روند انتخابات آینده

حسینی با بیان اینکه در انتخابات اعضای جدید کمیسیون‌های انتخابات دولت نقش داشت، گفت: اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی نیز بر اساس روند گذشته انتخاب شده‌اند.

وی حضور نمایندگان سمبولیک در روند انتخاب اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی را بی‌تأثیر خواند و افزود: اعتماد مردم افغانستان به روند انتخابات باید در اولویت قرار بگیرد، در غیر آن شرکت آنها در این روند کم‌رنگ خواهد بود.

سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان با تأکید بر اینکه میزان اعتماد مردم و گروه‌های سیاسی به شفافیت در انتخابات بلند برود، تصریح کرد: بر عکس اعتمادسازی از سوی دولت، اعتماد مردم و گروه‌های سیاسی به انتخابات کاهش یافته است.

کمیسیون‌های انتخاباتی مهندسی شده است

سیدجواد حسینی از صدور پیشنهادات مشخص مبنی بر شفافیت در روند انتخابات از سوی جبهه ملی نوین افغانستان به کاخ ریاست جمهوری خبر داد و اظهار داشت: یکی از پیشنهادات ما به دولت، حضور گروه غیر دولتی در روند گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی بود.

حسینی با بیان اینکه اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی دولتی هستند، گفت: کمیسیون‌های انتخاباتی مهندسی شده و اعضای آن از گروه ریاست جمهوری و ریاست اجرایی انتخاب شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه نمایندگان اپوزیسیون‌های سیاسی نیز باید در کمیسیون‌های انتخاباتی حضور می‌داشت افزود: دولت هیچگونه توجهی به گروه‌های سیاسی نکرده و افراد خود را در کمیسیون‌ها برگزیده‌اند.

سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان با بیان اینکه به تعهدات جامعه‌جهانی بویژه آمریکا در مورد شفافیت در انتخابات آینده افغانستان اعتقادی نداریم، تصریح کرد: در انتخابات‌های گذشته نیز جامعه‌جهانی نظارت کامل در روند انتخابات داشتند، اما توجه لازم نکردند.

سید جواد حسینی با بیان اینکه جامعه‌جهانی به دنبال مشروعیت ظاهری در انتخابات‌های افغانستان است، اظهار داشت: جامعه‌جهانی هیچ واکنشی در مورد معامله‌های پشت پرده نشان نداده است.

نگران انتخابات آینده هستیم

حسینی گفت: شاید جامعه جهانی در فساد‌های انتخاباتی دست نداشته باشد، اما آنها به انتخابات افغانستان اهمیت قائل نبوده و به دنبال مشروعیت ظاهری هستند.

وی با بیان اینکه نگران انتخابات آینده افغانستان هستیم، افزود: جبهه ملی نوین افغانستان نگران مهندسی شدن انتخاب است.

سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان در پایان سخنان خود از رهبران دولت وحدت ملی خواست تا اعتماد مردم را جلب کرده و از شفافیت در روند انتخابات اطمینان دهند.